Obnova značky Belda po roce 1989 byla krutá, nevím, jestli bych do toho šel dnes znovu, říká šperkař Jiří Belda mladší

Jiří Belda, šperkař. Moderuje Markéta Kaňková
„Máme rádi jednoduché šperky, i když o to je jejich výroba těžší. Na komplikovanějším reliéfu se chyby schovají,“ říká Jiří Belda mladší, třetí v řadě ze šperkařského rodu, kterému se už před sto lety podařilo prorazit v Americe. O půl století později se Beldovi začali starat o tuzemské korunovační klenoty a dnes patří jeho firma mezi oblíbené značky vyrábějící šperky ze zlata a stříbra, ale i z titanu, oceli a umělých hmot. S Jiřím Beldou mluvila ve Vizitce Markéta Kaňková.
Náušnice, náramky, náhrdelníky a další šperky – to je řadu desetiletí synonymum rodinné značky Belda. Na podzimním Designbloku se ale firma hodlá prezentovat také novou kolekcí čajových a kávových servisů, takzvaného „table wear“. „Dřív bylo zvykem mít doma stříbrné servisy, po první republice to ale úplně zmizelo. A nám se takové věci líbí,“ říká třiašedesátiletý Jiří Belda. V covidové krizi ovšem neměl na volnou práci čas, firmu musel držet v chodu zakázkovou tvorbou, řešil také provozní záležitosti, stěhoval se do domu na Malé Skále. Když mu bylo nejhůř, sedl ke kytaře a zahrál si některou ze svých oblíbených písniček. Jednou z nich byla i do Vizitky zařazená skladba Things Have Changed od Boba Dylana.
Zatmíco Belda vystudoval Střední uměleckoprůmyslovou školu v Turnově a UMPRUM v Praze a mluví o sobě jako o člověku bez podnikavého ducha, jeho dědeček Ladislav, zakladatel rodinné tradice, vystudoval obchodí školu. Doma se zároveň naučil vyrábět voskové perly, což byly skleněné kuličky potažené lakem z rybích šupin. Přes Německo se nakonec dostal do Ameriky, kde založil firmu na výrobu šperků Belda Beads and Co. „Šlo spíš o bižuterii, ale protože pravé perly byly nedosažitelné, tahle skleněná náhražka fungovala,“ konstatuje Belda vnuk. Ačkoliv firma dodnes z dědečkova materiálu občas něco vyrobí, host vltavské Vizitky preferuje jiné materiály: nejčastěji stříbro, kdyby však mohlo být po jeho, pracuje hlavně s platinou.
Kompletně rozmontované jablko
Turnovská škola, na níž Jiří Belda studoval, je pro jeho rodinu klíčová. V 60. letech tam totiž učil jeho otec Jiří Belda starší a od KSČ tehdy dostal přikázáno vyrobit na Světovou výstavu v Montrealu repliku vzácných korunovačních klenot. „Komunisti vyjmuli korunu, žezlo a jablko z místnosti, kde byla v katedrále sv. Víta uložená, a otci a jeho spolupracovníkům umožnili předměty studovat, což se nikdy před tím nestalo. Jablko se dalo kompletně rozmontovat a táta s kolegy udělali podrobnou dokumentaci, kresby, popis. Tak vznikla tradice, že o korunovační klenoty se staráme my.“ I na Beldu mladšího padl před dvaceti lety úkol vytvořit kopii klenotů pro výstavu v Hannoveru a později pro Středočeský kraj. Tolik podkladů už ale k dispozici neměl, nemocný tatínek pomoci nemohl a on se tak musel spolehnout na své přátele z UMPRUM.
Ve Vizitce mluvil také o tom, jak rodina přišla v padesátých letech o dílnu, a o resuscitaci firmy po roce 1989. „Já se po škole šperkem neživil, dělal jsem věci spojené s architekturou. Pak jsme dílnu dostali v restituci a táta ji chtěl obnovit, a tak jsem šel s ním. Nevím, jestli bych to dneska udělal znovu, začátky byly hodně kruté. Měli jsme samé úvěry a dělali všechno, co nám přišlo pod ruku. Pak jsme to splatili a já začal úplně znovu.“
Nejposlouchanější
-
Stefan Zweig: Josef Fouché. Portrét jednoho bezpáteřního politika
-
Michal Sýkora: Nadějné vyhlídky. Vzpomínka na dospívání a brigády v době normalizace
-
Eli Beneš: Nepatrná ztráta osamělosti. Oceňovaný debut současného českého spisovatele
-
V. Dyk, E. F. Burian: Krysař. Baladický příběh o tajemných schopnostech, zrazené lásce a pomstě
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A s poslední rozhlasovou nahrávkou Josefa Skupy? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka


Hurvínkovy příhody 5
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka