Josef Šlerka: Apollo 11 byla největší PR kampaň v dějinách. K čemu potřebujeme velké symboly?

23. červenec 2019

Od přistání člověka na Měsíci uplynulo o víkendu 50 let. Co znamenalo pro tehdejší svět médií a jaký je jeho symbolický odkaz pro dnešek?

Apollo 11 bylo výsledkem největší PR kampaně na povzbuzení národní hrdosti v dějinách lidstva,“ naráží mediální analytik Josef Šlerka na fakt, že misi předznamenalo prohlášení prezidenta Kennedyho, že Američané do deseti let přistanou na Měsíc a vrátí se zpátky. „Ne náhodou můžeme dneska podobná slova slyšet od prezidenta Trumpa o Marsu,“ dodává.

Symboly sjednocují

Logo mise Apollo 11

Mise Apollo vytyčila cíl, pod kterým se sjednotily aktivity v zemi a zároveň pomohla vytvořit symbol, který spojoval společnost napříč. Američané měli symbolickou hodnotu mise na mysli i při plánování detailů přistání. Třeba když zvažovali, zda mají astronauti na palubě provést krátkou bohoslužbu nebo zda má lunární modul nazvaný – opět symbolicky - Orel nést olivovou ratolest.

Potřebujeme velké symboly?

Symboly mají schopnost sjednocovat skupiny a je jedno, jestli jsou to fanoušci fotbalu a jejich vlajky, kroje nebo třeba symboly spojující celé země,“ uvažuje v pořadu Jak to vidí Josef Šlerka.

Logo

Češi mají podle něj takové symboly třeba v letech 1968 nebo 1989. „Současných symbolů, které by společnost spojovaly v pohledu dopředu, je ale dnes hrozně málo,“ dodává s tím, že mezi takové velké sjednocující symbolické projekty směřované do budoucna patřila například stavba Národního divadla.

Je ale otázka, jestli před námi není doba, kdy bude společnost budována na jiných principech, než jsou symboly. A jestli volání po symbolech není jen labutí píseň společnosti, která mizí.“

Další témata rozhovoru: Jak se za poslední půlstoletí vyvinul žánr reportáže? Co jsou podcasty a proč stoupá jejich popularita? Od doby, kdy Miloš Jakeš pronesl slavný projev na Červeném hrádku, uplynulo 30 let. Proč se tak zapsal do paměti národa? A o čem vypovídá společné selfie sociálních demokratů Staňka a Šmardy z festivalu Colours of Ostrava?

Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.