Emoční gramotnost bychom měli učit na školách, předejdeme zdravotním problémům

Proč se lidé bojí vyjadřovat emoce a k čemu to vede? Jaké jsou různé typy emocí založené třeba na pozornosti nebo práci s tělem? Co když je jich příliš nebo naopak málo? Uslyšíte v celém záznamu rozhovoru
„Emoce jsou zpráva o tom, co se nám děje, a impuls pro akci,“ říká v Balancu psycholog, psychoterapeut a zakladatel kliniky Psyon Stanislav Milotinský. Emoce jsou jako pošťák, mají doručit zprávu. My ji máme zaznamenat a vyjádřit, dostaneme impuls k nějaké činnosti. Co když ale emoční poštu ignorujeme nebo o ní vůbec nevíme? Naučit se poznat emoce a regulovat je důležité pro duševní i fyzické zdraví.
„Ne vždy to je možné, ale základem je dovolit si emoci prožít.“ Žijeme v emočně rozporuplné době. Média a reklama se v nás snaží pozitivní emoce vyvolat. Prožívat smutek, vztek nebo něco nepříjemného se nenosí. Lidé se bojí emoce projevit, bojí se intenzity a délky. Mnohdy se stydí nebo o svém prožívání ani moc neví. Často to v nás leží už od dětství – neplakej, nevztekej se, takové děti nebude mít nikdo rád. Nevyjádřené, nepovšimnuté a zablokované emoce jsou ale zdrojem duševních problémů.
Čtěte také
Způsobů jejich regulace je spousta. Lze se zaměřit na tělo, existují dechové techniky, ale v určitých situacích se dá použít i studený obklad na oči. Další metody pracují s pozorností, zaměříme se na něco jiného. Někomu zas pomáhá říci si, že jsou na tom jiní lidé hůř, jinému by takové myšlenky spíše přitížily. Důležité je poznat, jak fungují moje emoce a jak je mohu regulovat.
Poslechněte si celý rozhovor o regulaci emocí a jejich fungování.
Podpořte Balanc v anketě Podcast roku! Hlasujte pro něj do 5. června v kategorii Veřejnoprávní podcast na webu podcastroku.cz.
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
Mohlo by vás zajímat
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.