Digitální pohotovost 4.0, to je projekt IT podpory školám v Královéhradeckém kraji

23. březen 2020

Náhlé uzavření škol dovedlo několik učitelů z Královéhradeckého kraje k založení Digitální pohotovosti, projektu, který reaguje na současný nouzový stav v České republice a nabízí pomoc školám se zavedením jednoduchých digitálních vzdělávacích a komunikačních nástrojů.

Čtěte také

,,V této chvíli jsou veškeré služby poskytovány formou vzdálené podpory. Když byly uzavřeny školy, měli naši žáci jarní prázdniny, nemohli jsme je na tuto mimořádnou situaci nijak připravit, proto jsem ještě o jarních prázdninách připravil a otestoval několik jednoduchých digitálních technologií, které by mi umožnily spojit se se svými žáky a vyučovat na dálku,“ říká učitel a zakladatel projektu Digitální pohotovost 4.0 Tomáš Hamberger.

A připojuje: ,,Toto se podařilo a hned v pondělí po jarních prázdninách v 8:00 hodin jsme zahájili online vyučování prostřednictvím videokonferenční aplikace dle upraveného rozvrhu. Pro všechny z nás to je nová situace a je nutné si ihned na začátku stanovit jasná pravidla, která se vztahují na online výuku a komunikaci. Nejdůležitější je pravidelnost a nezahlcování učivem“.

Tomáš Hamberger a projekt Digitální pohotovost 4.0

Mnoho škol přistoupilo k hromadnému zasílání úkolů a učiva prostřednictvím emailu, což dostalo pod tlak nejenom žáky, ale i jejich rodiče.

,,Já mám za sebou první týden online výuky, a dokonce jsem v pátek měl i online třídní schůzky pro rodiče, a od nich vím, že situace je pro ně velmi složitá, mnoho z nich řeší úplně jiné starosti a jsou rádi, že s jejich dětmi, i přesto , že je škola zavřená, mám pravidelné online vyučování“.

Školy mají být zavřené až několik měsíců

Mnoho otázek je kolem přijímacích zkoušek a maturitních zkoušek.

,,Dnes se dá říct, že hrajeme i o čas, cílem nás všech v týmu Digitální pohotovosti je nabízet školám co nejjednodušší IT řešení, nevyžadující složité instalace a zakládání uživatelských účtů. Chceme především umožnit školám, aby mohly komunikovat se svými žáky, jelikož mám obavu, aby nezačalo docházet k narušování sociálních vztahů v linii učitel žák, ale i mezi žáky."

Důležité kontakty:

kontaktní osoby: Tomáš Hamberger, Michal Bureš
telefonní linky: 722 285 222, 702 099 458, 733 749 200
email: skolysobe@email.cz skolyonline@kr-kralovehradecky.cz

,,Je důležité, aby se žáci viděli se svými učiteli, alespoň prostřednictvím videokonference. Nevíme, jak dlouho budou školy zavřeny a udržení osobního kontaktu se žáky vnímám jako prioritu. Co se týká dalších otázek kolem přijímacích zkoušek apod., tak ta situace se mění každý den."

Čtěte také

,,Proto je více než kdy jindy důležité, dokázat rychle komunikovat a sdílet informace. Jsem velice rád, že náš projekt od začátku podporuje Královéhradecký kraj, respektive náměstkyně Martina Berdychová, se kterou jsme minulý týden svolali historicky první celokrajskou videokonferenci pro zástupce středních škol v Královéhradeckém kraji, abychom jednak zjistili, jaká je situace v jednotlivých středních školách, a zároveň ukázali videkonferenci, jako velice platný nástroj pro komunikaci nejen v krizových situacích," vysvětluje Tomáš Hamberger.

Jakým způsobem se školy, které potřebují podporu, mohou obrátit na Digitální pohotovost?

,,Jednak jsme zřídili 3 telefonní linky a emailovou adresu. O radu či informaci může volat a psát kdokoliv z učitelů a ředitelů v Královéhradeckém kraji. Dále jsme ve spolupráci s panem Langem ze střední školy aplikované kybernetiky zřídili speciální videokonferenční místnost, kde je denně od 10:30 hodin (mimo víkendu) odborník na IT připraven poskytnou školám podporu."

Aktuální informace jsou také na webových stránkách Kraje www.skolysobe.cz

autor: baj | zdroj: Tomáš Hamberger
Spustit audio

Související

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.