Děti v Montessori škole mají více volnosti, ale v rámci pravidel

V září otevře v Jihlavě první třídu soukromá základní škola Meruzalka. Vzdělávat žáky bude podle principů Montessori pedagogiky. Ty přišli do Tandemu na Region osvětlit Jana Kelisová a Jana Procházková. „Hlavním rozdílem oproti běžné základní škole je připravené prostředí s řadou speciálních pomůcek,“ začala objasňovat Jana Kelisová. „Na prostory budoucí školy a školky a jejich vybavení se můžou zájemci přijít podívat tuto neděli 10.srpna 2014 do rekonstruovaného areálu bývalé Tesly, dnes Jihlavských teras,“ pozvala Kelisová.

„Celý den otevřených dveří se nese v duchu námořní plavby. Mohou k nám přijít rodiny s dětmi nebo i jen případní zájemci. Začínáme od půl deváté v prostorách školky Meruzalka. Přesný program a další informace mohou najít lidé na internetu na adrese www.meruzalka.cz,“ dodala Kelisová.

Děti se budou učit ve věkově smíšené třídě

Jana Kelisová se při hledání práce shodou okolností dostala do školky s Montessori programem. „Tam se mi líbilo, protože alternativa mě vždycky táhla. Když jsem se na mateřskou odstěhovala na Vysočinu a hledala, kam budou chodit mé děti, zjistila jsem, že tady v dosahu žádná Montessori školka ani škola není. A tak jsem začala přemýšlet o tom, že jí budu muset založit,“ svěřila se Kelisová.


„Líbí se mi hlavně to, že děti jsou ve školce i ve škole věkově smíšené a že vlastně fungují jako v malotřídce. Učí se vycházet se staršími a s mladšími a tolik mezi sebou nesoupeří. V takovém prostředí se mohou cítit bezpečněji. Také rodiče hodně spolupracují se školou, mají do ní kdykoli přístup,“ vyjmenovala výhody Jana Kelisová.

Práce a hra jsou v Montessori škole vlastně to samé

„Paní Montessori používala pro hru slovo práce. Chtěla tím vyjádřit, že to co děti dělají, když si hrají, je velmi důležité, že se tím rozvíjí,“ vysvětlila Kelisová. Školka funguje v Jihlavě už rok. „My jsme začínali s jednou třídou. Několik dětí odešlo a jiné zase během roku přišly. Takže jsme měli po celý rok školku plnou. Protože jsme v Jihlavě noví, tak si teprve lidé zjišťují, jestli jim náš přístup vyhovuje,“ uvedla Kelisová s tím, že podle ní je Montessori přístup pro každé dítě, ale ne všem rodičům vyhovuje. „To je výhoda dnešní společnosti, že si můžeme vybrat, co se komu líbí,“ dodala. Školné v soukromé školce i základní škole je 2 tisíce korun na měsíc.

Rodiče, které mají děti v Montessori školce nebo je chystají do školy, také hodně pomáhají s vybavením. „Musím naše rodiče pochválit. Ohromně nám pomáhají s výrobou pomůcek, tatínci brousí a lakují lavice. Jsme jim za to velmi vděčné,“ řekla Jana Procházková.

Vzdělávací zařízení s Montessori programem je hodně zaměřené na individualitu dětí. „Každé dítě si samo volí, co bude dělat. V rámci pravidel si vybírá didaktické pomůcky, také spolupracovníky, tedy jestli si bude hrát a pracovat samo nebo ve skupině, a taky jak dlouho bude činnost trvat,“ vysvětlila Jana Kelisová. „Děti ve škole pracují trochu jinak než žáci v běžné škole. Té frontální výuky, kdy je učitel u tabule a všichni dělají totéž, je u nás minimum. Hodně děti pracují ve skupinkách, což je pro mladší školní věk typické, že chtějí sdílet s ostatními, co zjistily. Informace jim nejsou předkládány, ale výukový materiál je vede, aby si na znalosti přišly samy,“ objasnila práci v Montessori základní škole Jana Procházková.

Žádné zvonění, rozvrh hodin ani známky

„Žáci v Montessori škole budou mít i pracovní sešity, pracovní listy, ale nebude tam třeba zvonit. Děti ani nebudou dostávat známky. Na vysvědčení najdou slovní hodnocení, které ale vždy nějaké klasické známce odpovídá. Výuka je v blocích, takže třída nebude mít ani běžný rozvrh hodin. Je na zodpovědnosti učitele, aby dítě během týdne prošlo všemi činnostmi, které projít má,“ zhodnotila Procházková. Podle jejího názoru se děti se vzděláním podle Montessori v životě neztratí. „Myslím si, že ty děti jsou mnohem sebevědomější a myslím, že se potom i daleko lépe vyrovnají s různými křivdami, které by jim život mohl přinést,“ uvažovala Procházková.

Alternativní pedagogický přístup nese jméno italské lékařky

„Maria Montessori byla italskou lékařkou, která působila na začátku 20. století. Věnovala se postiženým dětem ze sociálně slabých rodin. Podařilo se jí zlepšit stav a dovednosti dětí jen díky pozorování a uzpůsobování prostředí. Sama paní Montessori odmítala, že je autorkou nějakého nového přístupu k vzdělávání, říkala, že to právě ty děti samy vedou jí,“ představila krátce zakladatelku alternativního přístupu k dětem Jana Kelisová.

Spustit audio