Dekadentní Čelisti: tlející těla západních Němek U Zlaté rukavice a čeští Staříci na cestě za spravedlností

25. říjen 2019

Vítek, Aleš a Šárka se ve studiu Radia Wave sešli s nelehkým úkolem. Důstojně vysvětlit, o čem je film U Zlaté rukavice. „Je tou soul kitchen pro prasata,“ libuje si Vítek. Kromě příběhu o německém vepřovém zabijákovi ze 70. let se moderátoři podívali také na českou road movie Staříci a francouzský snímek bratrů Dardennových Mladý Ahmed.

Aleš a Vítek přivítali ve studiu Šárku Gmiterkovou, která se hned podívala na Staříky. „Je to film, který velmi dobře mohl reprezentovat současný český film v karlovarské soutěži. Byl pro mě velkým překvapení, je to skvěle odvyprávěné a má to vynikající tempo a tah. Od komedie se dostáváme až ke zdrcujícímu, ale žánrově ukotvenému thrillerovému finále,“ myslí si Šárka. Ve filmu sledujeme příběh dvou staříků Vlasty a Tondy, kteří se rozhodnou zavraždit prokurátora z 50. let, který nikdy nebyl odsouzen za své zločiny. Navzdory svému pokročilému věku se tak staříci rozhodnou se situací vypořádat. Podle Šárky to není film, který by se předváděl. Je to snímek, který velmi jasně ví, kam směřuje. „Film u té viny minulosti tolik času netráví, je to prostě jen spouštěč pro tu netradiční road movie. Vina zůstává pohřbená pod nánosem let, jiných fasád a jiných příběhů,“ myslí si Šárka. Kluci oceňují, že režisér snímku Martin Dušek do svého hraného debutu přinesl své dovednosti a pozorovací schopnost, kterou si vytříbil u své předchozí dokumentární tvorby.

Čtěte také

Do hamburského života 70. let se pak osazenstvo studia Radia Wave ponořilo při recenzi filmu U Zlatá rukavice. „My jsme na to byli hodně připravováni. Z filmu odcházely davy, lidé šíleli. Je to skutečně důsledná estetika hnusu a hovadnosti, rozloženého masa a červů,“ uvedl snímek Aleš. Šárku překvapilo a potěšilo, že je méně útlocitná, než si myslela. „Mě ten film bavil, bavil mě víc ten koncept a vizuální stránka snímku než to, jak je odvyprávěný. Něco takto láskyplně odporného jsem už dlouho neviděla. Nechtěla bych tedy pracovat v kostýmním oddělení,“ komentuje Šárka. Příběhem snímku je životní dílo západoněmeckého vraha Fritze Honky. Odpudivý opilec z Hamburku zabíjí prostitutky a schovává je do zdí svého bytu. „Je to film padlých lidských příběhů, lidí, kteří umírají v sedě. Hospoda U Zlaté rukavice je svět, ve kterém se mísí radost z pábení s čistou hrůzou. Je to skutečně příběh opuštěné pracující třídy, která si bez vize budoucnosti vypíjí mozek z hlavy. Jsou to postavy, které si odžily své životy v období často velmi pohnutých německých dějin. V období velkého hospodářského růstu Německa 70. let se ale ocitli na okraji společnosti a už jim nezbývá než se ožírat do němoty. Fritz Honka je takovým zvrhlým výhonkem proměn německé společnosti,“ pábí Vítek.

Kromě zápachu, zvracení, hnusu a hovadnosti se Šárka, Vítek a Aleš podívali i na jiné filmy. Jak se jim líbil film Mladý Ahmed? Pusťte si Čelisti!

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.