Che Guevara - Revoluce v domácích kinosálech

9. leden 2009

Patnáctého ledna bude mít v českých kinech premiéru první část diptychu o argentinském lékaři, který se stal mozkem kubánské revoluce i nestárnoucím marketingovým trhákem - Ernestu "Che" Guevarovi. Válečné a biografické drama Che Guevara - Revoluce režiséra Stevena Soderbergha natočené v koprodukci USA, Španělska a Francie zobrazuje Geuvarův vzestup od partyzána až k revolučnímu hrdinovi.

NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELOU RECENZI!

Na nový film Stevena Soderbergha o idolu nejen kubánské revoluce Che Guevarovi jsem se vypravil s jistými obavami. Držitel Oscara Soderbergh je bezpochyby zajímavý režisér, který jako jeden z mála hollywoodských tvůrců umí natočit blockbuster i umělecky ambiciózní snímek. Benicio Del Toro v titulní roli charismatického vůdce taky vzbuzuje nemalá očekávání. Zatímco ale fascinující Del Toro jen těžko někoho zklame, film, kterým chtěl Soderbergh vylíčit psychický i fyzický zápas o ideály revoluce, vyznívá jako celek poněkud ploše. Těžko říct, jestli se režisérovi podařilo udržet od zobrazovaného odstup. Che Guevara - Revoluce sice není laciná levičácká agitka, ale argentinský vousáč s doutníkem a záchvaty astmatu z ní nakonec přece jen vychází jako příliš jednoznačný klaďas.

00844264.jpeg

Film bohužel postrádá vypointovaný závěr, tak trochu jako by nikam nesměřoval - Che se pustí do ozbrojeného boje za svržení diktatury Fulgencia Batisty a spolu s ostatními ho dotáhne do vítězného konce. Divák se ovšem o postavě nedozví nic zásadního ani nečekaného, přímočarou trajektorii příběhu vlastně nic nenaruší a řetězec bojových epizod ve finále spíš přestane, než skončí. To může napravit druhý díl, ale jako samostatný snímek i kvůli tomuhle Revoluce tak nějak kulhá. Snad druhá část nabídne větší kontroverzi i drama.

Stylisticky je film rozčleněn na klasicky pojaté pasáže partyzánských bojů a rámcové pseudodokumentární černobílé sekvence zachycující Guevarovu návštěvu USA. Tam už jako revolucionářská "celebrita" v roce 1964 hovoří před Valným shromážděním OSN a poněkud didakticky odpovídá na záludné dotazy americké novinářky po povaze revoluce. Tím nejatraktivnějším pro oko diváka jsou z víc než dvouhodinové klády právě bojové scény odehrávající se v horách a v dobývaných městech.

00844270.jpeg

Otázkou, nad kterou si lámu hlavu, zůstává i to, proč si Soderbergh vybral právě postavu šarmantního idealisty, který sice bojuje proti sociálnímu útlaku a diktatuře, ovšem v zásadě jen proto, aby pomohl nastolit diktaturu novou. Ve filmu navíc chybí hlubší vysvětlení Guevarova vztahu ke Kubě. Víme jen, že se přidá ke Castrovým bojovníkům - pod podmínkou, že po vítězství revoluce na Kubě bude smět šířit její myšlenky do celé Latinské Ameriky. Ale jako odpověď na otázku po důvodu toho všeho musí divákům stačit závěrečná replika z úst postavy Fidela Castra: "Ty jsi taky tak trochu blázen." Což je jako nosná myšlenka pro kinematografickou studii idealismu na můj vkus málo.

Přiznávám, že z prvního dílu filmu o Che Guevarovi jsem tak trochu blázen i já.

autor: Robert Candra
Spustit audio