Budvar končí spolupráci s Anheuser - Busch

3. červenec 2012

Když národní podnik Budějovický Budvar před pár lety uzavřel dohodu s nadnárodním koncernem Anheuser-Busch o zastupování Budvaru ve Spojených státech, hodně lidí to překvapilo. Budvar vede s Anheuser-Busch soudní spory o používání značky Budweiser.

Dnes budějovický pivovar oznámil, že spolupráci s Anheuser - Busch ukončí, partner prý zásadním způsobem neplnil obchodní cíle.

Konceptualista Pivní rozmanitosti a šéfredaktor magazínu světpiva.cz Jan Kočka ve Stalo se dnes připomněl, že uzavření dohody Budvaru o zastupování s Anheuser - Busch bylo pragmatické. „Anheuser - Busch ovládá 50 procent amerického trhu. Budvar si vybral partnera, který ho mohl dostat do všech koutů Spojených států.“

  • Konceptualista Pivní rozmanitosti a šéfredaktor magazínu světpiva.cz Jan Kočka ve Stalo se dnes
    " style="">
    Konceptualista Pivní rozmanitosti a šéfredaktor magazínu světpiva.cz Jan Kočka ve Stalo se dnes
    " style="">
    Konceptualista Pivní rozmanitosti a šéfredaktor magazínu světpiva.cz Jan Kočka ve Stalo se dnes
0:00
/
0:00

Kočka také zdůraznil, že po ovládnutí Anheuser-Busch belgicko-brazilskou skupinou InBev v roce 2008, se ve společnosti Anheuser-Busch změnila obchodní koncepce a poklesl její zájem o dovoz importovaných značek do USA.

„Domnívám se, že nějakou setrvačností to ještě běželo, prodeje nějaké byly, ale nebyly víceméně marketingově podporovány a pokles vedl k nespokojenosti Budvaru.“

Budvar už má nového importéra - United States Beverage. Jeho výběr nebyl podle Kočky nijak těžký: „Americký trh je značně komplikovaný, každý stát má v rámci unie své zákony.“

„Pokud Budvar hledal distributora, musel najít takového, který má smlouvy s poddistributory v jednotlivých státech. A Budvar vahou svojí značky mohl jednoduše vybírat.“

Další české pivovary však nemají lehkou pozici při pronikání na trh v USA. „Z poloviny ovládá trh Anheuser- Busch. Deset procent trhu zabírá dovoz a tlačí se tam 800 až 900 pivovarů z celého světa, tedy se jedná o velký přetlak a žádný pivovar to nemá jednoduché.“

„České pivo je vnímáno jako dobré pivo, avšak pouze Budvar a možná Prazdroj jsou distribuovány po celých Spojených státech, ostatní pouze regionálně,“ připomněl Jan Kočka.

autoři: mkp , bum