Běla Kolářová: Otisk, stopa, linie. A myčka.

30. leden 2012

Pražská Fotograf Gallery do 17. února pod názvem Otisk, stopa, linie představuje vzácnou soukromou sbírku raných děl Běly Kolářové.

Tři desítky jejích prací ze šedesátých let jsou ukázkou fotografických experimentů, při kterých se Kolářová ovšem často obešla bez aparátu. Výstavu doplňuje neobvyklé zvukové pásmo, jehož autorem je výtvarník Tomáš Vaněk.

Běla Kolářová (1923-2010) se fotografií zabývala od padesátých let, o něco později se začala věnovat experimentům – přímé práci s fotografickým papírem, otiskování předmětů do parafinu rozetřeného na celuloidové destičce, nejrůznějším kolážím a materiálovým asamblážím. Podle kurátorky Marie Klimešové sestavovala Kolářová jakýsi stopový atlas důvěrně známého okolí, ovšem nabitý jinotaji a metaforami.

V šedesátých letech spoluzaložila uměleckou skupinu Křižovatka. V sedmdesátých letech se pak soustředila na asambláže z drobných předmětů, později tvořila rozměrné kresby líčidly a tělesnými doteky. V roce 1979 odešla s manželem Jiřím Kolářem do Paříže, takže s její tvorbou se tuzemská veřejnost seznámila až po pádu železné opony.

02538274.jpeg

Další dimenzi dává výstavě Otisk, stopa, linie zvuková instalace výtvarníka Tomáše Vaňka. V galerii běží ve smyčce záznam dvouapůlhodinového cyklu myčky na nádobí.

Proč právě tento běžný stroj a jak souvisí s tvůrčí metodou Běly Kolářové? A čím je pro současného výtvarníka půl století staré experimentální dílo Kolářové inspirativní?
Poslechněte si celý rozhovor s výtvarníkem Tomášem Vaňkem!

Výstavu raných děl Běly Kolářové Otisk, stopa, linie můžete ve Fotograf Gallery vidět do 17. února.

Odkazy:
www.fotografgallery.cz
Tomáš Vaněk
Běla Kolářová v databázi Artlist

autor: Robert Candra
Spustit audio