Zřiďme pozici ministra pro evropské záležitosti. Ale jen na rok, navrhuje europoslankyně Charanzová

9. listopad 2021

Ve vznikající vládě Spolu s Piráty a STAN by mělo být místo pro ministra pro evropské záležitosti. Koalice to odůvodňuje mimo jiné blížícím se předsednictvím Česka v Radě EU. „Nemá vzniknout byrokratický aparát, ale má dojít k větší koordinaci evropské agendy, která je rozdrobená v řadě rezortů,“ vysvětluje kandidát na tuto funkci Radim Sršeň (STAN). „Nepotřebujeme zřídit nové ministerstvo. Máme jednoduchý systém, který funguje,“ oponuje europoslankyně Dita Charanzová (ANO).

Místopředsedkyně Evropského parlamentu Dita Charanzová

„Premiér řídí, koordinuje a je tím, který rozhoduje ve všech evropských záležitostech. K tomu má státní tajemnici, máme strukturu, kde se koordinují právě pozice Česka v EU. A toto mi přijde jako jednoduchý systém, který se v praxi osvědčil a funguje. Navíc většina členských států EU žádného ministra tak, jak ho chce nová vláda zřídit, nemá,“ vysvětluje svůj postoj europoslankyně.

Čtěte také

Podle Sršně je pozice ministra pro evropské záležitosti nutná nejen s ohledem na blížící se předsednictví, ale i obecně. „Koordinace rozdrobené agendy funguje v Česku velmi málo a na evropské úrovni nám to ubližuje,“ říká radní Olomouckého kraje.

S kritikou vzniku nových ministerských míst v kabinetu ze strany premiéra Andreje Babiše (ANO) nesouhlasí. Argument, že nová koalice slibovala, jak bude šetřit, ale dělá pravý opak, považuje za velmi bizarní.

Radim Sršeň (STAN)

„V momentě, kdy tato vláda uvalila naši zemi v obrovské dluhy bohapustým rozhazováním peněz na často zbytečné věci, tak teď řešit vznik úřadu, pro který máme jasný důvod, který jsme definovali, mi připadá jako velmi slabé. Stejně jako třeba rozpočet předsednictví. Vím, že se to lidem asi líbí, když se řekne, že se šetří. Nicméně ten rozpočet naštěstí postupně doznal navýšení, takže se určitě dá zvládnout,“ říká Sršeň.

Charanzová: Ministr ano, ale na rok

Charanzová připomíná, že Česko mělo v době prvního předsednictví Česka v Radě EU v roce 2009 ministra pro evropské záležitosti, upozorňuje ale, že to byl vicepremiér. Tento mechanismus podle ní dává smysl.

Čtěte také

„Protože místopředseda vlády lehce zasahuje do sporu mezi rezorty, které se denně v evropské agendě řeší. Má politickou sílu a zároveň je pravou rukou premiéra, protože jste ze stejné politické strany. To, co se navrhuje teď, mi není úplně jasné. Jaké bude mít pravomoci, jestli to bude člověk, který bude mít na starosti třeba jen organizaci, anebo bude řešit spory mezi rezorty? Tam vidím bolavé místo, protože k tomu nebude mít politickou podporu,“ míní.

„Pokud bychom se bavili o tom, jestli zřídit pozici ministra na předsednictví, dobře, zřiďme ji, ale na rok a musí to být pravá ruka premiéra, ideálně z jeho politické strany,“ dodává.

Sršeň: Náměstek nemůže předsedat

Sršeň ale připomíná, že podle koalice by ministr pro evropské záležitosti nebyl pouze organizační ministr pro předsednictví. „I v koaličním programu je jeden z hlavních bodů zavedení systematické přípravy české pozice k jednotlivým návrhům a na základě kvalitních analýz,“ doplňuje.

Čtěte také

S tím, že by práci ministra pro evropské záležitosti zvládl třeba náměstek na ministerstvu zahraničí, jak naznačil senátor Zdeněk Hraba (STAN), nesouhlasí. „Náměstek třeba nemůže předsedat Radě pro všeobecné záležitosti na úrovni EU. A nemůže to ani státní tajemnice pro evropské záležitosti Milena Hrdinková. Je to úřednice a sama to zdůrazňuje,“ připomíná.

Sporů nebo nejasností o to, kdo bude za co odpovědný, když přibude ministr pro evropské záležitosti, se neobává.

„Samozřejmě že jasné definování pozice a kompetencí je naprostý základ. My o tom představu máme a i z hlediska kompetenčního zákona, který se určitě bude upravovat, to bude jasně definováno,“ věří Sršeň.

Charanzová je ale přesvědčená, že k dublování činnosti dojde.

Poslechněte si celou debatu. Ptá se Lukáš Matoška. 

autoři: Lukáš Matoška , kbr
Spustit audio

Související