Znevýhodněné děti nejsou jen Romové z Chánova. Je to velká část společnosti, zní z školní inspekce
Nová studie České školní inspekce mapovala situaci na třinácti vybraných úspěšných školách. „Popisuje dobrou praxi škol, které si umějí poradit se všemi žáky. Včetně těch, kteří přicházejí s různými stupni zátěže, ze složitého sociálního a rodinného prostředí. Ukazuje to jistý směr, který má smysl následovat, “ interpretuje předsedkyně vládního výboru pro práva dítěte Klára Laurenčíková. Náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys se přidává k chvále vybraných škol.
„Naše zpráva neobjevuje Ameriku. Ale potvrzuje, že máme školy, které i v náročných podmínkách dokážou věci dělat výborně. Tak, že jsou tam všichni spokojení a žáci dosahující dobrých výsledků,“ shrnuje náměstek a dodává:
Čtěte také
„Česká společnost si málo uvědomuje, jak obrovsky záleží na tom, odkud dítě do školy přichází. Hodně lidí si myslí, že problém je jen v Chánově a dalších vyloučených lokalitách, ale hranice i v jednom regionu mezi rodinami s dobrým zázemím a situací opačnou jsou velmi tenké. Problém je plošný.“
Zpráva shrnuje klíčové principy a podmínky kvalitního vzdělávání, chválí předsedkyně Laurenčíková: „Ukazuje se, že klíčovou roli má ředitel a jeho postoj ke smyslu vzdělávání. Pokud věří v každé dítě, pečuje o svůj tým a podporuje rozvoj učitelů, tak se daří vzdělávat všechny žáky.“
Pokud ředitel školy věří v každé dítě, pečuje o svůj tým a podporuje rozvoj učitelů, tak se daří vzdělávat všechny žáky.
Klára Laurenčíková
„Škola nemůže vyřešit všechny společenské bolístky. Ale ukazuje se, že má vzhledem k tomu, kolik v ní žáci tráví času, mnoho příležitostí kompenzovat různá znevýhodnění. Situace je někdy velmi těžká, ale škola má možnost pomoci,“ zdůrazňuje Andrys.
Chybí podpůrné profese
Zpráva by přesto mohla být detailnější a dávat konkrétnější doporučení do praxe, soudí Laurenčíková. „Ale pokud je vedení školy připraveno překonávat překážky, hledá cesty a pečuje o potřeby pedagogů, tak se i znevýhodněné děti potkají s dospělými, kteří v ně věří, v jejich šanci na dobrý život. A uvidí, že jim v tom škola může pomoci.“
Čtěte také
Náměstek varuje před stereotypním vnímáním složité socioekonomické situace. „To nejsou romské děti z vyloučených lokalit. Mluvíme o rodinách ve složité situaci s bydlením, v exekuci, ve složitých rodinných vztazích. Dotýká se to tedy velké části české společnosti,“ konstatuje Ondřej Andrys.
„Ve školách, kde chybí další podpůrné profese jako psychologové, speciální pedagogové nebo učitel nemá oporu asistenta a další podporu, tak uspět je skoro nemožné. Vezměme zprávu jako vklad do diskuze, jak podmínky ve školách optimalizovat,“ navrhuje Klára Laurenčíková.
Poslechněte si celou debatu, ptá se Karolína Koubová.
Související
-
Vyšší platy učitelů kvalitní školství nezajistí. Tlačme na výkon jednotlivých škol, radí komentátor
Ministerstvo školství navrhuje plošné navýšení platů učitelů o 2700 korun a dalších 900 do nadtarifních složek. Učitelské odbory ale setrvávají ve stávkové pohotovosti.
-
Nikdy neshazujte před dětmi učitele ani jeho metodu, to se potom vrátí, zaznělo na debatě o školství
Podle mezinárodního srovnání české děti baví škola nejméně z celé Evropy. Nejméně často říkají, že chodí rády do školy. Ve čtvrté třídě je jich 68 procent, v osmé polovina.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.