Značka kvality Klasa malým potravinářům pomáhá, tvrdí exministr Jurečka (KDU-ČSL). Podpora není dostatečná, reaguje zemědělec

Soukromý zemědelec
Soukromý zemědelec

Značka Klasa není zárukou kvalitních, ani českých potravin, alespoň podle Asociace soukromého zemědělství. Vynaložil stát dvě miliardy korun na propagaci kvalitního jídla smysluplně, nebo jsou to vyhozené peníze?

Proč nám chybí voda? Zemědělská politika státu je vražedná, tvrdí zemědělec

03450104.jpeg

Jak dobře se staráme o ornou půdu a jak dobře ji obhospodařujeme? Mělo by zemědělství změnit svou filozofii, nebo se spoléhat na mnoholeté postupy posledních 20 let?

„Kauza polského masa nás vede k závěru, že po 16 letech fungování Klasy a vynaložených prostředcích se v české společnosti ohledně uplatňování českých výrobků odehrálo hrozně málo a jde to opačným směrem. Něco děláme špatně,“ upozorňuje předseda Asociace soukromého zemědělství Josef Stehlík.

Podle něj je třeba se zamyslet nad tím, zda se daří oslovovat ty správné cílové skupiny a jestli jsou peníze vynakládány tak, aby čeští zákazníci změnili své nákupní chování. Stehlík rovněž poukazuje na to, že Česko má zápornou obchodní bilanci se zahraničím, a to především v oblasti potravinářství.

Vadí nám, že je velmi omezený okruh oslovovaných zákazníků. Myslíme si, že se vynakládá příliš málo peněz.
Josef Stehlík

„Zápasíme s tím, že máme velké množství zboží, které je určitým podílem vyráběno z dovozu. Nejsme příznivci byrokratických omezení, ale kampaně jako Klasa by měly dostat nový náboj tím směrem, aby šly za konkrétním zákazníkem,“ vysvětluje Stehlík.

Připouští, že stále více lidí začíná preferovat kvalitu a například nakupují přímo na farmách, tento trend je ale podle Stehlíka příliš pomalý. „Je spousta bariér, které brání tomu, aby se mohlo otevřít více míst, kde by zákazník mohl podobný výrobek získat,“ dodává.

Nejde pouze o polské maso, ale o všechny exportéry podezřele levného zboží, tvrdí europoslanec Pavel Poc (ČSSD)

Zpracování masa na jatkách v Benešově

Česká strana neustoupí, a ani se k tomu nechystá. Jde o žádost Evropské komise, aby ministerstvo zemědělství ukončilo mimořádné kontroly polského masa kvůli nálezu salmonely. Zavedené kroky jsou údajně nepřiměřené incidentu.

Klasa pomáhá

Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), který značku Klasa provozuje, se kritice brání. Podle něj každá koruna investovaná do kampaně vygenerovala v roce 2017 zvýšení obratu o více než 62 korun.

Exministr zemědělství Marian Jurečka (KDU-ČSL) navíc přidává, že zatímco trh s potravinami celkově v loňském roce rostl o 5 %, tak trh s potravinami prezentovanými pod značkou Klasa rostl téměř dvakrát rychleji. Na tyto výrobky se přitom méně často vztahují různé slevové akce.

Kdybychom nedělali žádnou marketingovou osvětu a edukaci spotřebitele, tak by ten výsledek byl daleko horší.
Marian Jurečka

Nebylo by ale lepší menší producenty podporovat spíše přímo než skrz marketing? „V Rakousku, kde je daleko vyšší tržní podíl domácích výrobků, je objem prostředků na marketingovou podporu ze strany státu desetkrát větší,“ uvádí lidovecký poslanec.

„To, že je rakouský spotřebitel edukován a ví, že svým nákupem podporuje pestřejší krajinu, půdu, vodu i zaměstnanost, tak to povědomí je tam daleko vyšší,“ dodává Jurečka s tím, že téměř polovina českých zákazníků toto nezohledňuje a orientují se především podle ceny.

Jurečka zároveň zdůrazňuje, že značku Klasa mohou získat i malí potravináři, kterým to podle jeho zkušeností často výrazně pomohlo: „Zájem spotřebitelů i obchodníků o toho výrobce se zvýšil. A to nejen o oceněný výrobek, ale o celé jeho portfolio.“

Spustit audio

Související