Změňme lodě, a nemusíme stavět jezy, řeší labské trable rejdařů aktivista

6. duben 2016
Kaňon Labe

Vládu zítra čeká těžká volba: buď zařadí do seznamu evropsky významných lokalit Labský kaňon, a výrazně tím zkomplikuje možnost výstavby jezu u Děčína, o které nejen sní rejdaři řadu let, nebo kabinet potvrdí své únorové rozhodnutí, a proti vůli Evropské komise Naturu 2000 ve vzácném údolí Labe nevyhlásí.

Pak ovšem hrozí vysoké pokuty, a můžeme přijít až o 7 miliard korun z evropských dotací. Ředitelství vodních cest přitom počítá s brzkou výstavbou plavebního stupně Děčín.

„Plavební stupeň by přinesl především zlepšení plavebních podmínek a pomohl by české ekonomice,“ uvedl v pořadu Pro a proti šéf Ředitelství vodních cest Lubomír Fojtů.

Podle něj díky tomu, že vodní stavy značně klesají, rejdaři nejsou schopni nakládat svá plavidla efektivně.

Návrhy na úpravu velikosti lodí ředitel odmítá. „Já znám návrh pana Páleníka na delší plavidla s nižším ponorem. Taková loď, aby se vyplatila, by musela mít minimálně 250 metrů, nemohla by projet po celé vodní cestě, a je to naprostý ekonomický nesmysl.“

„Tento projekt vyvrátili i němečtí rejdaři,“ tvrdí Fojtů. „Taková loď se nezaplatí.“

Ředitel připomněl, že čeští rejdaři nejsou schopni si při podmínkách, které zde jsou, zaplatit ani modernizaci stávajících plavidel, natož aby si zaplatili nové plavidlo.


Fojtů: „V celé západní Evropě se všude staví jezy, přizpůsobují se vodní cesty možnostem lodí, co si budeme povídat, už dnes lodě, které tu jezdí, jsou přizpůsobené maximálně možnostem Labe. Další přizpůsobování podle mě již není možné.“

Marián Páleník, předseda správní rady sdružení Přátelé přírody připomněl, že studie v oblasti Labského kaňonu jednoznačně potvrdily, že oblast si zápis do Natury 2000 zaslouží kvůli evropsky významným ekosystémům a druhům.


Páleník: „Vtip spočívá v tom, že lodě by si museli koupit rejdaři, zatímco jezy zaplatíme my jako stát. Proč by rejdaři tedy investovali do nových lodí, když jim stát slíbil, že zaplatí jezy, aby si nemuseli oni pořizovat nové lodě?“

„Mám z toho takový dojem, že cílem není zlepšit plavební podmínky, ale postavit jez,“ soudí předseda.

A důvod? „Když získáte zakázku na stavbu za 5 miliard korun, tak je to terno, protože stát vždycky platí a cena se vždy zvýší.“

„Vezměte si, že před více než sto lety se v úseku na českém Labi, kde se má nyní stavět, přepravovalo prakticky desetkrát více zboží, bez jezů, nebyly ani ty jezy proti proudu,“ upozornil Páleník.

Nejde tedy jen o jezy na Labi a nedostatek vody v něm. „Je to i otázka toho, že se změnily lodě. Čili: Změňme lodě, a nemusíme stavět jezy.“

Odmítavý postoj Fojtů k návrhům lodí s nižším ponorem a větší plochou komentoval aktivista slovy: „Kde není vůle, není ani cesta.“

„Nikdo tu nenavrhuje lodě dlouhé 250 m, to si pan Fojtů nějak vypočítal, aby mu to nevyšlo,“ zhodnotil záměry svého oponenta Marián Páleník.