Zlo lidi přitahuje. Zděsilo nás, čím se to vlastně zabýváme, říká autor komiksu o Barboře Škrlové

Marek Šindelka
Marek Šindelka

Týrání dětí, tajemná sekta a dospělá žena vydávající se za malou Aničku a posléze i školáka Adama. Kuřimská kauza, která před více než deseti lety hýbala celým Českem, se teď vrací na stránkách komiksu Svatá Barbora od autorského tria Marek Pokorný, Vojtěch Mašek a Marek Šindelka. „Kauzu jsme tehdy sledovali se zatajeným dechem. Bylo tam tolik vrstev, které zasahovaly do různých oblastí, a žánr komiksu je umožňuje uchopit, protože je přehledný,“ vysvětluje Šindelka.

„Měli jsme velké ambice, že rozlouskneme, co za celým tím případem bylo. Dost lidí si na tom ale vylámalo zuby, podobně jako my. Bylo tam asi patnáct aktérů, z toho šest bylo odsouzených k vysokým trestům. Ale nikdy se nevysvětlilo, proč to ti lidé dělali,“ připomíná.


Zděsili jsme se, co to vlastně děláme. Co nás táhne k tomuto šílenství. Říkali jsme si, jestli už náhodou také nezačínáme blouznit.Marek Šindelka

V takzvané kuřimské kauze šlo o týrání dvou synů Kláry Mauerové od léta 2006 do května 2007. Šestičlenná skupina děti surově bila, mučila a ponižovala. Cílem údajně bylo děti psychicky zlomit tak, aby byly necitlivé k bolesti a poslechly jakýkoli rozkaz.

„Postupně jsme začali tematizovat i tu naši posedlost případem. Aktéři vám neřeknou nic konkrétního, což nás zpočátku frustrovalo. Ale pak jsme si uvědomili, že právě na tom to můžeme postavit. Tematizovat ten voyeurismus, který probíhal v médiích i v nás,“ říká Šindelka.

Je to vůbec normální?

V médiích i umění prý existuje hlad po zlu. „Člověk ten katarzivní prožitek potřebuje, aby se očistil. K tomu ale musí vidět tu hrůzu. Když máte bouračku na dálnici, tak se celý autobus tlačí o oknu, aby viděl kus toho neštěstí. To mi přišlo podobné,“ uvádí.

Ústřední postavou komiksu je fiktivní novinářka Andrea, která je posedlá hledáním pravdy i na úkor svého osobního života a je vlastně takovým zrcadlem autorů. „Noří se do toho stále hlouběji, až si sama není jistá, jestli je pořád ještě normální,“ přibližuje.

Komix Svatá Barbora

Jak neublížit obětem

Zhruba ve třetině práce, tedy asi po dvou letech, se autoři dostali do fáze, kdy měli chuť projekt ukončit. „Počáteční nadšení tváří v tvář faktům rychle vyhaslo. Měli jsme načtené hromady materiálů a článků, zabývali jsme se i religiózním aspektem celé kauzy. Sešli jsme se i s představiteli Hnutí grálu, z něhož někteří ti aktéři vycházeli,“ popisuje.


Obětí podle nás byla i matka chlapců Klára Mauerová, o které se všude psalo, jaká je to bestie. Byla tak důkladně zmanipulovaná, že by tomu nedokázal čelit nikdo.Marek Šindelka

„Po všech těchto rešerších jsme si ale uvědomili, že na počátku všeho byli ti dva chlapci, kteří se ocitli v naprosto šílené hře dospělých lidí. A my si uvědomili, že jen rozšiřujeme tu bulvární linku – takže naše spásné rozhodnutí bylo, že ty chlapce z příběhu vypustíme,“ konstatuje Šindelka.

Zázračné „dítě“

Naopak náboženská linie příběhu je prý do velké míry věrná skutečnosti. „Sekta odštěpená od Hnutí grálu se pokoušela o vtělení božstva, což měla umožnit dětská identita Barbory Škrlové. Měla se objevit holčička se schopnostmi 35leté ženy, bude umět hrát na klavír, skládat symfonie, počítat složité rovnice. Snažili se vytvořit moderní světici,“ domnívá se Šindelka.

Mělo jít o složitou strategii, kterou naplňovalo několik lidí. Škrlová fingovala onkologické onemocnění a svoji smrt a šlo to krok za krokem, až se ji podařilo legalizovat jako 13letou Annu Škrlovou.

Proč se na to ale nepřišlo dříve? „Sám si to neumím vysvětlit. A totéž se pak stalo i v Norsku, kde navíc Škrlová vystupovala jako chlapec. Ale říct si, jestli to dítě ve skutečnosti není 35letá žena, to už by člověk sám musel být na hranici šílenství nebo paranoie,“ uzavírá.

V čem je komiks podobný filmu? A jaká jsou specifika jeho tvorby? Poslechněte si celé Interview Plus >>