Zimní byznysové hry. Během olympiády lidé kupují víc televizí a chodí častěji do hospod

9. únor 2018
Martina Sáblíková

Příležitosti uspět při zimních olympijských hrách chtějí využít nejen vrcholoví sportovci, ale také obchodníci. Právo používat olympijskou symboliku pro své kampaně si ale firmy musí draze zaplatit. Pětice barevných kruhů totiž patří mezi nejpřísněji chráněnou značku na světě. „Musíte zaplatit částky, na kterých se dohodnete, není tam žádný univerzální ceník. Druhá věc je, že nesmíte být v konfliktu s mezinárodními partnery olympijského výboru,” říká šéfredaktor MarketingSalesMedia Daniel Köppl.

U sponzorských práv se podle Köppla částky pohybují od stovek tisíc po miliony korun a záleží na rozsahu použití. „Utratit mohou, kolik budou chtít, otázka se týká spíše efektivity, tedy kolik jim investice přinese peněz zpátky,” dodává marketingový expert.

Olympiáda se stala obrovskou globální akcí, podle Köppla se tak zmenšila atraktivita pro lokální značky. „Když nebudu mít distribuci na úrovni minimálně evropské, nedává moc smysl si kupovat evropská práva pro sponzoring olympiády,” vysvětluje.


Jakmile nastává nějaká sportovní událost, zvyšují se prodeje televizí, lidé chodí více do hospod, utrácejí více peněz. Daniel Köppl

„Pokud jde o Českou republiku, atraktivita spočívá především v tom, že si koupíte určitou čistotu, kterou s sebou olympijské symboly nesou,” říká šéfredaktor.

Co firmám hrozí za zneužití olympijské ochranné známky? „Je tam klasické zneužití obchodní značky. V úvahu přichází v první řadě finanční postihy, které se vypočítávají podle toho, jaký měla daná firma ze zneužití zisk,” odpovídá Köppl.

Více televizí

Klíčovou součástí her je také merchandising. „Lidi jsou ochotni utratit hodně peněz, ale když do toho jdete dopředu, musíte do toho jít s hodně velkou důvěrou v české sportovce. Když se jim nedaří, můžete na merchandisingu i brutálně prodělat,” upozorňuje Köppl.

Daniel Köppl

„Velkou nevýhodou olympiády je, že jde o sezónní událost, podobně jako třeba Vánoce nebo Velikonoce. Máte proto přesně ohraničený moment, kdy musíte dané výrobky prodat. Dva až tři měsíce po konci olympijských her si můžete merchandising někam schovat,” vysvětluje.

Z olympijských her těží i další obchodníci, od sázkových kanceláří po restaurace. A fanoušci v době olympiády utrácejí více než obvykle.

„Vždycky to tak funguje. Jakmile nastává nějaká sportovní událost, zvyšují se prodeje televizí, lidé chodí více do hospod, utrácejí více peněz. Letos ale poprvé platí zákaz kouření v restauracích. Budeme proto velmi napjatě sledovat, zda se restauracím podaří udržet tento trend, nebo se sledování přesune do domácností. To by zase přineslo zisk obchodníkům, protože v takovém případě se lidé předzásobují v obchodech,” odpovídá šéfredaktor MarketingSalesMedia.

  • Aktuální dění
  • Rozhovor
  • reklama
  • sponzoring
  • byznys
  • olympiáda
  • olympijské hry