Zavést povinnou maturitu z matematiky a nezměnit osnovy je nešťastné, říká lidovec Mihola

23. únor 2017

Za čtyři roky bude povinná maturita na gymnáziích a lyceích, rok na to také na většině středních odborných škol. Tak rozhodla vláda navzdory nesouhlasu ředitelů gymnázií, kteří zvažují ústavní stížnost. Pozvedne povinná maturitní zkouška úroveň studentských znalostí?

„Nepochybuji o významu matematiky jako předmětu, ale osobně bych začal u změny obsahu tohoto předmětu,“ uvedl v pořadu Pro a proti poslanec a pedagog Jiří Mihola (KDU-ČSL).

Podle něj se dlouhodobě ukazuje, že matematika není oblíbeným předmětem a mnozí studenti její význam pro další práci a uplatnění nechápou. „Za těchto okolností mi nepřijde dobré, aby byla povinným maturitním předmětem.“


Zavedení maturity bez změny obsahu předmětu považuji za nešťastné… K tomu bych se klonil, ale postupně. Obávám se, že zavedení povinné maturity z matematiky bude mít výsledky spíše tristní a problematické, a budeme potom hledat nové řešení. Jiří Mihola

„Myslím, že dlouhodobě je problém s obsahem tohoto předmětu, na čemž se shodují učitelé, studenti i lidé mimo školu. Přínos matematiky by měl být daleko lépe poznat, a lidé by se měli o maturitu z matematiky sami hlásit,“ soudí politik.


Porovnejte, co všechno se musí naučit student z biologie. To jsou stovky a tisíce pojmů. A protestuje někdo proti biologii? Musíme změnit obsah vyučované látky, ale ten základní matematický dril tam musí být. Škola se bez minimálního drilu neobejde, škola bez námahy je pro nás nepřípustná. Josef Kubát

Předseda Jednoty českých matematiků a fyziků Josef Kubát naprosto schvaluje zavedení povinné maturity z matematiky. „Nosnými předměty jsou český jazyk, cizí jazyk a matematika a ty se musí objevit jako předměty maturitní zkoušky.“

„Souhlasím s tím, že dnes znalosti matematiky nejsou solidní, jsou slabé,“ přiznal matematik. Problém vidí v tom, že se dnes často přistupuje už od prvních tříd k matematice s tím, že je těžká. „S tím nesouhlasím,“ dodal.

Předsedovi také vadí podle něj ohromné rozdíly v matematické připravenosti žáků z gymnázií a těch z průmyslových škol.

„Když uděláme tu nejzákladnější společnou matematiku pro gymnázia i střední i odborné školy, budeme ji vyžadovat, žák z toho bude maturovat, tak určitě posílíme výuku a studenti budou k matematice přistupovat zodpovědněji,“ vysvětlil Josef Kubát.

autoři: pdu , oci
Spustit audio