Zavedením tolerance 0,5 promile vyšleme zprávu, že alkohol za volantem zas tak nevadí, varuje expert

8. duben 2019

Občanští demokraté přišli s návrhem, aby v Česku, stejně jako v mnoha evropských zemích, platila pro řidiče motorových vozidel tolerance k alkoholu až do 0,5 promile. Je na čase zrovnoprávnit české řidiče, nebo by tato změna zhoršila bezpečnost na našich silnicích?

Miloš Vystrčil

„Je správné nějakou toleranci k alkoholu povolit. Důvody jsou nejméně tři,“ uvedl v pořadu Pro a proti místopředseda ODS a předseda stranického senátorského klubu Miloš Vystrčil.

Podle něj alkohol pod 0,5 promile nezvyšuje nebezpečí havárie. „Za druhé to tak mají ve většině zemí Evropské unie... a za třetí, opatření zamezí možné šikaně. Protože alkoholtestery vykazují chybu ± 0,2 promile. Se zbytkovým alkoholem 0,1 přístroj může naměřit 0,3 a vy přijdete o 7 bodů a zaplatíte 10 tisíc korun jako pokutu.“

Naše společnost není méně vyspělá než německá, rakouská, francouzská, španělská nebo portugalská. Lidé by si velmi dobře uvědomili, že jde o zákon pro slušné lidi. A ti už vědí, že když jim někdo dává nějakou toleranci, tak jen proto, aby si mohli někde dát 2 deci vína a nebát se odjet domů.
Miloš Vystrčil (ODS)

Senátor připustil i možnost dohody i u limitu 0,3 promile. „Tomu se nebráním a ani možnosti, že se nakonec domluvíme na 0,5 promile. Ale nad ně by už následoval velmi tvrdý postih.“

Průzkumy podle Miloše Vystrčila ukazují, že povolení alkoholu do hranice 0,5 promile nemá statisticky významný vliv na nějaké zvýšení nehodovosti na silnicích. „Buďme rozumní a trochu těm lidem věřme. Ale pokud to někdo bude zneužívat, tak ho potrestejme,“ navrhl.  

Budský: Jak to „ten váš slušný člověk“ odhadne?

„Nebezpečnost 0,5 promile alkoholu v krvi u řidičů prokazují dlouhodobé studie. Podle nich se zvyšuje riziko zavinění smrtelné nehody, a to dokonce až pětkrát,“ reagoval na návrh ODS dopravní expert Roman Budský.

Dodal, že v EU alkohol souvisí dlouhodobě s asi 25 % případů úmrtí na silnicích. „I kvůli možné šikaně je současný stav vyhovující. Kdybychom nastavili 0,5 promile, tak budeme za chvíli s tolerancí na 0,7−0,8 promile.“

Byl bych pro maximální hladinu 0,2 promile, a to čistě z technických důvodů. A navíc by to odpovídalo i doporučení Evropské komise... Když povolíme 0,5 promile, můžou si to lidé vysvětlit tak, že alkohol asi zas tak nebezpečný není. Pak by se ale na českých silnicích taky zvýšila nehodovost. O tom jsem přesvědčen.
Roman Budský

Dopravní nehoda není náhoda. Prevence je na silnici nejdůležitější (ilustrační foto)

V Německu platí tolerance 0,5 promile. Stejná hranice ale neplatí u profesionálů a u těch „s ještě mokrými papíry“. „Tam na to jdou z druhé strany. Snaží se dosáhnout nulové hranice... Taky nám říkají, ať hranici určitě nezvyšujeme, protože pak to nezastavíme a jen se budeme divit statistikám vážných dopravních nehod.“

Vliv alkoholu je dopravního experta hodně individuální. „Jsou lidé, kteří si dají dvojku vína a jsou nepoužitelní,... ale tolerance by vylákala za volant i ty, kteří běžně nepijí a nejsou zvyklí řídit s alkoholem v krvi... Ti by si řekli, že zas tak špatně na tom nejsou a vyjedou... I tzv. slušní lidé mají problém hranici 0,5 promile odhadnout sami u sebe,“ konstatoval závěrem Roman Budský.

Alkohol za volantem

Víc si poslechěte v audiozáznamu pořadu Pro a Proti. Ptala se Veronika Sedláčková.

autoři: Veronika Sedláčková , oci
Spustit audio

Související