Zas jsme se nepřipravili na silné ročníky středoškoláků. Ty děti se jen „blbě narodily“, zlobí se expertka Pýchová

17. duben 2023

Expertka na vzdělávání a spoluzakladatelka Centra kompetencí Silvie Pýchová patří k Husákovým dětem, takže si na vlastní kůži zažila, jak složité pak bylo vystudovat. „Samozřejmě, že jsem to nějak přežila, ale nevím, jestli mají to stejné zažívat mladí lidé 30 let po revoluci. Kdy nám jde o to, aby studovali na školách, které je co nejvíc podpoří v tom, aby mohli v životě uspět,“ říká.

Ministerstvo školství samozřejmě tvrdí, že je míst na středních školách dost.

Čtěte také

„Ale náš vzdělávací systém patří k zemím, kde je vysoký podíl středních odborných škol, navíc s velkou mírou oborové profilace. Kdybychom byli ve Švédsku, tam mají asi 18 různých zaměření, ale u nás jich je téměř 300,“ vypočítává. Dodává, že se tak dítě může dostat hodně daleko od vysněného oboru.

„To, že jsme dopustili, že opět nejsme připraveni na silné ročníky a že jsme jim nepřizpůsobili kapacity škol, mi opravdu nepřijde žádoucí. Celospolečensky.

Protože to považuji i za určitou míru nespravedlnosti. V zásadě se prostě jen blbě narodily. A tady se nebavíme o tom, že by na ty střední školy podle své volby neměly, ale o tom, že pro ně jen nejsou místa, která by třeba před deseti lety volná byla,“ říká Pýchová.

Čtěte také

„Vyspělé evropské země se na vzdělávání dívají z celoživotní perspektivy. Nehledí odděleně na děti a odděleně na dospělé. Pro ně je to celek.

Dívají se na to, jak lidé prospívají, i na to, jestli jim nechybí občanské, jazykové nebo například kulturní kompetence. U nás jde ale o dva naprosto jiné světy,“ vysvětluje expertka na vzdělávací systémy. 

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Hovory, ptá se Naděžda Hávová.

autoři: Naděžda Hávová , lup
Spustit audio

Související