Zakladatelská epocha dnešní ČR asi končí

5. leden 2004

Říká se, že sedmý rok manželství je krizový. Zda je to opravdu pravda, to nevím. Krizovým může být už ten první, stejně jako druhý, třetí nebo desátý. Ale jakousi zobecněnou zkušenost za tím konstatováním tuším. Netřeba být tak přesný, ale po nějakých pěti až sedmi letech už zpravidla nepřicházejí další děti, manželé znají své přednosti a slabiny a je jasné, že rytmus a styl jejich soužití nabyl podoby, která se už příliš měnit nebude, pokud soužití vydrží. Platí to i o jiných typech uskupení, např. o pracovních, sportovních a umělecké týmech. Platí něco podobného i o státech?

Tam je podobné zobecnění obtížné. Nové státy tak snadno nevznikají. A když už, pak tedy za okolností a na základě tradic zpravidla nesrovnatelných. - Po rozpadu sovětského bloku vznikla řada nových států (a v jiných vznikly nové režimy), ale každý z nich je natolik osobitý, že jakákoli generalizace je tu počínáním velmi troufalým. Pokud si přesto nenechám zajít chuť se ptát, mám jedinou možnost: opatrně srovnávat naši Českou republiku s tou Československou, jíž jsme zvyklí říkat "první republika".

Její krizové období nastalo nikoli po sedmi, ale po deseti až dvanácti letech. V roce 1928 šokoval Vojtech Tuka, ideolog slovenského separatismu, novinovým článkem Vacuum juris. V roce 1929 došlo pod Gottwaldovým vedením k bolševizaci KSČ a o rok později nás zasáhla světová hospodářská krize. Do života první republiky tak naplno vstoupila témata, jejichž dynamika přispěla k jejímu zániku a navíc - spolu s další světovou válkou - se podílela na profilaci celé následující epochy. Byl tu ještě významnější světodějný faktor, německý nacismus a jím zneužitá nedostatečná integrace českých Němců. Mně jde nyní ale o zjištění, kdy skončilo zakladatelské období první republiky: zdá se, že po deseti až dvanácti letech.

Naše dnešní Česká republika má za sebou přibližně stejnou dobu, byť s jistým zpětným přesahem do roku 1990. Je na čase ohledávat starostlivě, zda se blíží obdobná zatěžkávací zkouška? Leccos tomu nasvědčuje. Právě dnes se zviditelňuje předem netušená proměna silových poměrů v Evropě i ve světě. Objevila se překážka v procesu evropské integrace, cosi se mění ve vztazích Evropy k USA, třetího světa k prvnímu atd. Nezdá se, že by se Česko v těchto turbulencích pohotově orientovalo. Tím nikoho neobviňuji, ono je to opravdu svízelné.

Proměnu lze vnímat i na domácí scéně. Nenápadně se nám etablovaly poměry, kdy na jedné straně působí politické strany se slabou členskou základnou a na druhé politicky pasivní veřejnost, jejíž zájem o společenský pohyb je spíše jen divácký. Stranické spektrum tíhne k zjednodušení; zbývá jen vyčkat, kdo bude hegemonem jeho levé části, zda komunisté, nebo ČSSD. Zanikla tradiční politická váha kulturní elity národa, která se osvědčovala za starého Rakouska, za první republiky a podprahově působila i za komunistického režimu.

Jeden detail v sledu těchto proměn je zajímavou analogií toho, co se dělo za první republiky. V roce 1928 došlo k revizi jejího zakladatelského mýtu. Říkalo se jí boj proti Osvobozenecké legendě. Byl to veřejný spor o to, kdo se víc zasloužil o vznik samostatného státu. Zda Masarykův zahraniční odboj, anebo domácí politická reprezentace. Ta proklamovala téměř po celou dobu první světové války loajalitu vůči Vídni. Teprve v roce 1918 se odhodlala k výhradám, a to po citelném štulci, který jí uštědřila naše tehdejší kulturní elita.

Podobný spor se ozývá dnes. Kdo se víc zasloužil o rozpad bývalého režimu u nás? Disent, anebo široká veřejnost? Takto nastolená žabomyší alternativa přehlíží zřejmý fakt, že se zdejší komunistický režim rozpadl proto, že obdobné režimy se zhroutily všude kolem už dřív. - Tak jako za první republiky, může i dnes tato pavlačová hádka odpoutat pozornost od důležitější věci: od snahy porozumět tomu, jací vlastně jsme a jaké je reálné postavení naší země v současné Evropě i ve světě.

autor: Petr Příhoda
Spustit audio