Zakladatel public relations Bernays radil prezidentu Wilsonovi. Jeho knihu prý četl i Goebbels

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Doris E. Fleischmanová a Edward Louis Bernays, synovec psychiatra Sigmunda Freuda, zakladatel moderních public relations (1923)

„Ovlivňovat veřejné mínění znamená vytvářet souhlas.“ To napsal před mnoha lety muž, který je považován za jednoho ze zakladatelů oboru, kterému se česky říká „řízená komunikace“, ale daleko víc se pro něj vžil anglický název „public relations“.

Moderně řízená komunikace představuje celou škálu různých nástrojů, díky kterým se jednotlivci, firmy nebo i státní či mezinárodní instituce snaží budovat, udržovat a ovlivňovat vztahy s veřejností.

Práce za války

Za jednoho ze zakladatelů odvětví public relations je považován Edward Bernays (1891-1995), Američan rakouského původu. Tento zemědělský inženýr brzy rozpoznal, že spíš než ve svém oboru aktivně pracovat se mu daří o něm psát.

Uchytil se v časopisu o hygieně a zdravovědě a z čirého nadšení pomohl přátelům s propagací divadelní hry, která měla nenásilnou formou bojovat proti šíření pohlavních chorob. Úspěch byl tak velký, že se Bernays záhy stal agentem řady amerických divadelníků.

Další rozměr jeho práce nabrala v letech první světové války, kdy působil ve vládním Výboru pro veřejné informace a stal se jedním z poradců prezidenta Woodrowa Wilsona. Byl to Bernays, kdo pomáhal s kampaní, která měla v Američanech vyvolat souhlas s účastí USA ve válce.

Mistr sebepropagace

Když v roce 1923 vyšla Bernaysova kniha Crystallizing Public Opinion, patrně první odborná publikace na dané téma, autor v ní podstatu řízené komunikace definoval: „Ovlivňování veřejného mínění znamená vytváření souhlasu.“ Bernaysovu knihu prý pečlivě četl i Hitlerův ministr osvěty a lidové propagandy Joseph Goebbels.

Výčet úspěšných obchodních i politických kampaní, které Bernays vymyslel a realizoval, je pozoruhodný; měli bychom jej ale brát s rezervou. Bernays byl i zdatným odborníkem na sebepropagaci a mnohé z toho, co dělal, dokázal dobře „prodat“ bez ohledu na to, jaké to skutečně bylo.

Ať tak či onak, o jeho skutečném významu svědčí, že americký časopis Life označil Bernayse za jednu ze sta nejvlivnějších osobností 20. století. V pořadu Portréty se nad jeho dílem i odkazem zamýšlí historik Jan Adamec.

Spustit audio
autor: David Hertl

Odebírat podcast

Související