Zákazem pití alkoholu trestáme zodpovědné cyklisty. Dvě piva lze tolerovat, tvrdí senátor
Senát se začal zabývat novelou zákona, která by cyklistům umožnila usednout na kolo i poté, co vypijí nějaký ten alkohol. Maximální povolená hladina by se podle novely posunula na 0,5 promile, tedy asi dvě desetistupňová piva nebo sklenička vína.
„Taková tolerance je normální. Když si dospělý člověk dá dvě desítky, tak to s ním nic neudělá. Medicínsky je prokázáno, že do 0,5 promile se reakce naopak zrychlují,“ tvrdí senátor Jiří Vosecký z hnutí Starostů pro liberecký kraj.
Cyklistům, kteří jezdí pod vlivem alkoholu, hrozí pokuta až 50 tisíc korun
Cyklistika a léto k sobě neodmyslitelně patří. Cyklostezky na Českolipsku jsou teď plné milovníků jízdy na kole. Někteří ale nevědí, že musí respektovat stejná pravidla, jako když sedí za volantem. Platí to hlavně o alkoholu. Přesto strážníci nebo policisté často zastaví cyklistu i s několika promile alkoholu v krvi.
Podle něj je nutné harmonizovat pravidla se zahraničím, protože ve všech okolních státech je určitá hladina alkoholu tolerována. „Když si turista dá v Německu pivo a přejede k nám, tak hned porušuje zákon. To není správné,“ domnívá se Vosecký.
„Jsme stále v zajetí minulého režimu, kdy lidem dáváme zákazy. Nuťme lidi, ať jsou zodpovědní za své jednání. Povolme bezpečnou hladinu alkoholu v krvi, která neomezuje reakční dobu. Proč to v okolních státech funguje a u nás ne? Protože my jdeme cestou restrikcí a nenutíme lidi, aby se chovali zodpovědně,“ zdůrazňuje.
Zákazem pití alkoholu na kolech trestáme ty zodpovědné. A ti, kteří pijí, tak budou pít stejně a je jim to jedno.
Jiří Vosecký
Naopak senátorka Renata Chmelová (bezpartijní) s větší tolerancí alkoholu nesouhlasí, a to i kvůli zkušenostem ze zahraničí. „Slovensko zavedlo hranici 0,5 promile, ale pouze v obcích a na cyklostezkách. Po půl roce vzrostl počet dopravních nehod o 34 procent,“ uvádí.
Po dvou pivech jsou cyklisté naopak opatrnější než za střízliva, tvrdí Škromach
Téma nulové tolerance alkoholu v rámci silničního provozu je opět na stole. Někteří zákonodárci usilují o to, aby si cyklisté směli dát dvě piva. Jiní zas tuto možnost chtějí dopřát motorizovaným řidičům. Má se nulová tolerance alkoholu u cyklistů a řidičů zachovat? Proč se ve většině Evropy na silnicích v přiměřené míře pít smí, a u nás ne?
„Už dnes vidíme, že mnoho lidí si na kole to jedno až dvě piva dají. A kolik těch piv by si dali s vědomím, že se mohou napít?“ ptá se Chmelová. Připomíná také, že Češi jsou v konzumaci alkoholu desátí na světě a mladiství dokonce první v Evropě.
Dodává, že v Polsku je sice hranice 0,2 promile, za její překročení jsou ale přísné tresty. Už za půl promile hrozí trest vězení, který si tam podle Chmelové v současnosti odpykávají čtyři a půl tisíce cyklistů.
Vnímám to jako špatný celospolečenský signál. Nebojím se, že by se začalo více pít, ale určitě to nepřispěje k tomu, abychom začali pít méně. Dětem bychom tím ukázali, že už se může pít skoro všude.
Renata Chmelová
Související
-
Po dvou pivech jsou cyklisté naopak opatrnější než za...
Téma nulové tolerance alkoholu v rámci silničního provozu je opět na stole. Někteří zákonodárci usilují o to, aby si cyklisté směli dát dvě piva. Jiní zas tuto možn...
-
Cyklistům, kteří jezdí pod vlivem alkoholu, hrozí pokuta až...
Cyklistika a léto k sobě neodmyslitelně patří. Cyklostezky na Českolipsku jsou teď plné milovníků jízdy na kole. Někteří ale nevědí, že musí respektovat stejná prav...
-
Na kolo i po dvou pivech. Senát podpořil návrh na mírnou toleranci alkoholu u cyklistů
„Restrikcí jsme nikdy nenaučili lidi, aby se chovali zodpovědně.“ Novela počítá s tím, že cyklisté by mohli mít v krvi 0,5 promile, podobně jako v Německu. V Rakousku či Polsku je limit ještě vyšší.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.