Začínají jednotné přijímačky na střední školy. Zvýší se tím kvalita studentů?

12. duben 2017

Dnes poprvé jdou školáci k jednotným přijímacím zkouškám na střední školy s maturitou, týká se to více než 86 tisíc dětí. Testy z matematiky a českého jazyka připravil a bude vyhodnocovat CERMAT. Výsledek pak bude tvořit minimálně 60 procent hodnocení uchazeče. Minimální počet bodů nutný pro přijetí si stanovují jednotliví ředitelé škol a školy mohou jednotné testy doplnit i vlastními zkouškami.

„Dlouhodobě upozorňujeme na to, že podobná opatření jsou přijímána bez analýzy dopadů. Asi šestým rokem zde máme státní maturitu a ministerstvo školství za tu dobu nevydalo jedinou analýzu, jak to ovlivnilo vzdělávání na středních školách,“ říká Bohumil Kartous ze společnosti EDUin.


Zásadně se zvyšuje zájem rodičů o přípravu, jak ukazují data některých soukromých společností, které se tím zabývají. Vzniká tak určitá ekonomická bariéra u rodin, které si ji nemohou dovolit.Bohumil Kartous

Školy se teď příliš zaměří na testy

U jednotných přijímacích zkoušek podle něho převažují rizika: „Jakékoli testování, které je povinné, tak ovlivňuje předchozí vzdělávání. Čili na základních školách se teď budou orientovat na obsahy testů a nikoli na vzdělávání v širokém kontextu rámcových vzdělávacích programů.“

„Jakýkoli test limituje obsah vzdělávání, protože do něho nemůžete dát vše. Testy jsou nedokonalou formou zjišťování úrovně vzdělání, to je desítky let dlouhá a empiricky podložená zkušenost ze zemí, které v tom mají mnohem větší zkušenosti než Česká republika,“ tvrdí Kartous.

Cesta ke zvýšení kvality

„Myslím, že studentům je v podstatě jedno, jestli budou skládat jednotné zkoušky, nebo ty, které jim připraví škola sama. Jednotným testováním získáme údaje o úrovni znalostí žáků přicházejících ze základních škol,“ říká místopředseda Unie školských asociací Jan Mareš.


Někdo může říkat, že žáci budou diskriminováni nemožností vstoupit do komerční přípravy na zkoušky. Ale myslím, že s tímto si základní školy v součinnosti s těmi středními mohou velmi dobře poradit.Jan Mareš

„Naopak si nemyslím, že by se teď na základních školách začali specificky zaměřovat na úspěch žáků v jednotných testech. Domnívám se, že celé portfolium výuky poběží dál. Nicméně je třeba delší čas na to, aby systém tyto změny vstřebal. A na základě toho bude kvalita určitě stoupat, byť to nebude hned,“ dodává ředitel střední odborné školy v Chomutově.

„Pravdou je, že nám zde chybí státem stanovená minimální hranice, přes kterou by žák neměl projít. To ale není tak jednoduché, po letošním kole přijímaček si ty věci musíme nejdříve vyhodnotit, protože je třeba nastavit a upravit celý školský systém – váže se to na počet žáků v jednotlivých školách i zaměstnanost,“ připouští Mareš. Zároveň dodává, že jednotné testy tvoří jen 60 procent zkoušky, u zbytku si může kritéria nastavit škola sama.

autor: všt
Spustit audio