Zablokování rozvoje měst a obcí absolutně nehrozí, říká prezident Kala k rozšíření působnosti NKÚ

26. květen 2016

„Všichni deklarují, že jejich zákon zlepší hospodaření státu. Ale jen my můžeme říct, jestli se to povedlo,“ říká v rozhovoru prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslav Kala.

„Novela reaguje na skutečnost, že v roce 1993 byla většina majetku v rukou státu. Poté přišla decentralizace, vznikly kraje, obce získaly celou řadu majetku, povinností a práv, a proto tato novela rozšiřuje naši působnost na veřejné prostředky,“ říká prezident Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) Miloslav Kala.

Proč až nyní, když kraje vznikly už v roce 2000? „Proč až teď, na to neumím úplně odpovědět. Myslím si, že to mělo být mnohem dříve a sledujeme už pokus možná pátý. Souhlasím, že to mělo být mnohem dříve.“

Podle Kaly je tu odpor ze strany těch, kteří jsou ve funkcích týkajících se hospodaření obcí a krajů. Jejich hlavním argumentem je přílišná zátěž v rámci mnoha kontrol.

„Když si uděláte komparaci v rámci evropských zemí, tak zjistíte, že u nás je těch kontrol spíše méně.“ Klíčový problém finančních kontrol v rámci veřejné správy by řešil zákonem o finanční kontrole.


Každá kontrola má jiná kritéria a jiný smysl. Klíčové je, že NKÚ posuzuje, zda ty kontrolované činnosti po tom komplexu jsou skutečně účelné, hospodárné a efektivní. To je věc, kterou tu nedělá nikdo jiný. Miloslav Kala k varování ODS, že kontroly příliš zatíží malé obce a jde duplicitu

V interview vysvětluje postavení NKÚ: „Naše kontrola není plošná. Neznamená to, že nastoupíme raketovým útokem na 6000 obcí a všem začneme kontrolovat jejich hospodaření.“

Kala chce pro kontrolu užívat rakouský systém, který pro NKÚ vzorem a vytipovávat riziková místa. Na příkladu obcí pak ukazovat to, co funguje a dávat ostatním postup za příklad. Momentálně 17 členů NKÚ rozhoduje, kam kontrola bude směřovat.

Zablokování měst a obcí

„Vůbec nechápu, proč by hrozilo zablokování,“ odpovídá Kala na upozornění Vladislava Vilímce z ODS, který uvedl, že může dojít k zablokování fungování měst a obcí.

„Tyto argumenty pomíjejí skutečnost, že my jsme jednou asi ze tří výjimek v rámci celé Evropy, kde ta nejvyšší kontrolní instituce nemá svěřenu možnost kontrolovat veřejné prostředky.“


„Nechci, abychom nabrali stovky kontrolorů, kteří budou obtěžovat na obcích a zdržovat je od jejich práce.“

Podle Rekonstrukce státu NKÚ kontroluje 240 miliard ročně v rozpočtu státu (nemandatorní výdaje), NKÚ ale nekontroluje: 622 miliard ročně u ovládaných firem a 240 miliard ročně v krajích o obcích. Zvládne kontrolovat násobky peněz jako doposud? Jak?

„Tak, jak to dělají v Rakousku. Vyberou si problém, ten problém si poté namodelují a typově ověří na třeba pěti obcích. Podobně pracuje Evropský účetní dvůr. My v rámci této novely požadujeme, aby se počet kontrolorů zvýšil ze současných 330 zhruba o 10 každý rok během tří let.“ Je to dostatečné navýšení?

„Jsme nezávislí a za celou dobu, co jsem na NKÚ, mě nikdo nemůže vyčíst, že bych bral ohled na politickou příslušnost,“ říká Kala.

Může se NKÚ splést při posuzování stavu hospodaření města nebo obce? A jaký bude další postup? Má NKÚ sankční povinnost? Poslechněte si celý rozhovor s prezidentem NKÚ Miloslavem Kalou.

autoři: Michael Rozsypal , bar
Spustit audio