Za vůně loni lidé utratili 900 miliard korun. Táhne tulipán i dětský pudr a gin s tonikem

17. srpen 2017

Vůně mořského vzduchu, deště nebo taky trávy - právě takové netradiční parfémy se objevují v nabídce prodejců. Za lahvičky s vůněmi loni zákazníci po celém světě utratili v přepočtu skoro 900 miliard korun. Podle analytické společnosti Future Market Insights navíc prodeje neustále rostou. Pozadu nezůstávají ani čeští zákazníci. Parfémy si pravidelně kupují více než dvě třetiny lidí.

„Začínám vždy tímhle – tulipán. Tulipán je nejprodávanější parfém vůbec. Třeba k němu dáme takovou limetku a něco takhle zeleného, mech a jetel. A když je takhle smícháme, vznikne něco jako zelené jablko,” říká František Drozdek.


V prvních letech to bylo špatné, protože nastal úbytek ruské klientely. Postupně se ale vrací. František Drozdek

Práci by mu mohla závidět většina žen. Přestože chtěl být hasičem, dnes se živí prodejem voňavek. Flakony známých značek u něj ale zákazníci nenajdou, každý výrobek je originál. Parfémy totiž míchá klientům přímo na míru.

V nabídce má kolem čtyřiceti různých esencí – od tulipánů, lípy až po ambru. Tedy esenci, která se získává z trávícího traktu vorvaně.

Pět tun růží

Denně prodá Drozdek kolem patnácti parfémů. „V prvních letech to bylo špatné, protože nastal úbytek ruské klientely. Postupně se ale vrací, do toho trošku narůstá i počet místních klientů. Ze zákazníků s Asie jednoznačně vede Korea,” popisuje obchodník, který si za desetimililitrovou lahvičku účtuje necelých 400 korun.

Voňavý byznys si pro svoje podnikání zvolila i Ludmila Kotalíková. Vystudovaná aromaterapeutka dnes pořádá kurzy na výrobu parfémů a při přípravě sází na čistě přírodní oleje.

„Tím, že třeba na litr růžového oleje spotřebujeme pět tun růží, u levandule je to sto až sto šedesát kilo na litr oleje, stoupá tím i cena. Ty parfémy, kolem 10 mililitrů, plus hodinovou konzultací dělám za jedenáct set až třináct set korun,” říká Kotalíková.

Ani telefon, ani fotoaparát

Průměrně český zákazník utratí za parfémy a všechnu ostatní kosmetiku zhruba 600 korun měsíčně. Podle průzkumu společnosti GfK pravidelně kupuje takové zboží devět z deseti žen a skoro polovina mužů.

Za opravdu kvalitním parfémem většinou stojí královna květin – růže

A je z čeho vybírat. Jen na největším českém internetovém srovnávači lidé najdou asi pětadvacet tisíc různých parfémů.

„Absolutně nejrecenzovanějším produktem není mobilní telefon ani fotoaparát, ale mezi Češkami je dlouhodobě nejoblíbenější parfém. Již několik let za sebou patří k nejprodávanějším vůním stále stejné produkty. Přičemž průměrná cena těchto nejprodávanějších parfémů se v průběhu času moc nemění. V posledních pěti letech došlo ke zvýšení nebo snížení ceny maximálně o pár desítek korun,” podotýká ředitel společnosti Heureka.cz Tomáš Braverman.

Vůně ginu s tonikem

Zatímco před dvěma lety stála jedna z nejprodávanějších vůní Lanvin Eclat zhruba 570 korun, dnes ji lidé seženou v průměru skoro o 30 korun levněji. Důvodem je i rostoucí počet internetových prodejců, v Česku parfémy on-line nabízí více než dva tisíce obchodů.


Podle studie Kosmetika nakupuje kosmetické výrobky a nebo takzvané vůně pravidelně skoro 70 procent dospělé populace. Pavel Cabal

„Přesto ale většina lidí nakupují parfémy v kamenných pobočkách," říká analytik společnosti GfK Pavel Cabal. „Přibližně dvě třetiny zákazníků nakupují kosmetiku a vůně alespoň někdy na internetu, ale zatím se spíš jedná o příležitostné nákupy. Více než polovinu celkových výdajů zde totiž utratí jen každý osmý zákazník. Podle studie Kosmetika nakupuje kosmetické výrobky a nebo takzvané vůně pravidelně skoro 70 procent dospělé populace,” říká.

Na trhu se ale objevuje i trochu bizarní zboží. Například americká společnost na svých webových stránkách nabízí například vůni dětství – tedy voňavku, která připomíná pudr pro miminka. V nabídce má také flakon s vůní koblih nebo třeba ginu s tonikem.

autor: zus
Spustit audio