Z Křišťálového údolí do celého světa. České sklo poutá tradicí i nejmodernějším designem

15. březen 2017

Hotely, reprezentativní prostory, výletní parníky nebo luxusní jachty. Tam všude potkáte české křišťálové lustry, a to jak v tradičních historizujících stylech, tak v nejmodernějším současném designu. Velká část českého skla vzniká v takzvaném Křišťálovém údolí, které se táhne od České Kamenice až po Harrachov.

Vedle továren, hutí a brusíren jsou tu i muzea a další instituce zaměřené na sklo. Včetně nejstarší specializované školy ve střední Evropě v Novém Boru.

Rozlehlou továrnou v Kamenickém Šenově mě provází pan Pavel Kadleček. Skláři tu foukají a tvarují ozdoby a konstrukční prvky luxusních svítidel, která se z Česka exportují do celého světa. Díky tomu, že v některých regionech má sklářská výroba více než dvousetletou nepřerušenou kontinuitu, se u nás stále zachovává jedinečná zručnost a vzácné know-how sklářů.


Ve speciálních komorách v chemické laboratoři testujeme odolnost našich materiálů v těch nejnáročnějších podmínkách. Simulujeme například tropické podnebí nebo vliv mořské salinity.Pavel Kadleček

„Je to úžasná práce, vytvořit například z koule žhavého skla dlouhý komponent. Rameno svítidla patří k tomu nejtěžšímu, co je možné udělat. Velká přesnost a zkušenosti jsou nutné i na brusírně, kde se podle naznačených linií dobrušuje finální dekor.“

Jméno ve světě

Precizní a kvalitní práce českých sklářů je ve světě stále vyhlášená. Vedle znalosti tradičních postupů a jedinečných receptur na přípravu a zpracování toho nejčistšího křišťálu k tomu přispívají i moderní technologie. V zázemí skláren dnes nechybí 3D tiskárny a další speciality.

Vedle moderních designových svítidel se stále vyrábí i tradiční křišťálové lustry s bohatými ověsky, které šíří odlesky světla do všech stran. Takové se v Kamenickém Šenově vyrábí od osmnáctého století. Ty tradiční, s rameny ve tvaru lyry, se jmenují Tereziány, podle Marie Terezie, která tento český vynález dostala u příležitosti své pražské korunovace.

Nové technologie

Kromě tradičních lustrů plných cingrlátek se v Křišťálovém údolí vyrábí i moderní designové kusy, které využívají nových technologií. „Velkým milníkem byly LED technologie. Dají se používat LED pásky nebo LED čipy. Přímo na sklo dnes například tiskneme elektrické obvody, což je technologie běžně užívaná třeba v počítačích,“ vysvětluje Pavel Kadleček.

Na moderních svítidlech se už díky této technologii nemusí řešit zakrývání ne příliš estetických kabelů. Energie se vede tenkými závěsnými dráty a po téměř neviditelných obvodech, které vypadají jako tenká linka nakreslená na skle.

Design a vzdělávání

Sklárna Preciosa, Kamenický Šenov

Sklárna Preciosy v Kamenickém Šenově, do které jsme v reportáži nahlédli, spolupracuje s předními českými designéry, například s Jaroslavem Bejvlem, Ronym Pleslem nebo Jakubem Berdychem. K progresivním a světově známým jménům českého sklářství patří také další značky jako Moser, Lasvit, Bomma nebo Brokis.

Výjimečné postavení se českému sklu daří udržovat u nás i ve světě nejen díky kontinuitě a silně zakořeněné tradici, ale také díky našemu systému vzdělávání. „Čeští designéři se ve školách, jako je Vysoká škola uměleckoprůmyslová, se sklem setkávají, i když si ho přímo nezvolí jako svůj obor. Je to dobře vidět v portfoliích známých českých designérů. Skoro každý z nich si někdy na sklo sáhl a má za sebou nějakou zajímavou realizaci,“ říká Jana Zielinski, ředitelka prestižních cen Czech Grand Design a také nejnavštěvovanější tuzemské přehlídky designu, Designblok.

Do světa se od nás vyváží například skleněné perličky, nápojové sklo, ale největší převahu mají skleněná svítidla. Jak vysvětlila Jana Zielinsky, na světla se začínají orientovat i výrobci, kteří se jim dříve nevěnovali. Co se týče nominací na ceny Czech Grand Design za rok 2016, sklo se objevuje už tradičně v kategoriích Výrobce roku a Designér Roku.

Sklárna Preciosa, Kamenický Šenov

Nominované jsou například skleněné novinky od studia Dechem, realizace Jana Plecháče a Henryho Wielguse nebo práce Maxima Velčovského. Stálicí v nominacích je také Lucie Koldová. Je zajímavé, že skleněné bude letos i samotné ocenění Czech Grand Design, které tradičně navrhuje vítěz předchozího ročníku.

Tentokrát to bude artefakt od loňské grand designérky, módní návrhářky Liběny Rochové. Ta se rozhodla pro oceněné designéry navrhnout křišťálové koruny. Korunovaci oceněných českých designérů můžeme sledovat v přímém přenosu České televize v úterý 21. března večer. Na slavnostní večer pak od 30. března naváže festival ve Vile Pellé v Praze, který představí průřez tím nejlepším z nominací.

Spustit audio