Z dob komunismu jsme podědili školství, které produkuje konkrétní zaměstnance, kritizuje radní Vácha
Střední školy nejsou kapacitně připravené na silný ročník tzv. Husákových vnoučat, který letos míří k přijímacím zkouškám. Mohl stát nedostatku míst na středních školách předejít? Radní Středočeského kraje Milan Vácha (STAN) i ředitel EDUin Miroslav Hřebecký se v Pro a proti shodují, že je třeba radikálních systémových změn ve vzdělávací politice.
„Tam, kde rostla výstavba, kde rostl počet obyvatel, se mělo vytvářet i střední školství, což se nedělo. Částečně za to mohou zřizovatelé, částečně stát, který ne zcela jasně definoval po revoluci svou politiku,“ uvádí Vácha, radní Středočeského kraje pro oblast vzdělávání a sportu.
Když populace dětí klesala, některé obory se nezavíraly, vychýlily se počty ve prospěch gymnázií a zespoda se vytratily učební obory.
Milan Vácha
Programový ředitel informačního centra o vzdělávání EDUin Hřebecký dodává, že kraje nedokážou dlouhodobě předvídat potřebné kapacity škol. „Z mého pohledu jsou na vině hlavně zřizovatelé středních škol, tedy kraje.“
Radní připomíná, že kraje pracují s dlouhodobými záměry, které platí čtyři roky. „Takže vy záměr zdědíte od svých předchůdců šest měsíců po volbách a na konci vašeho volebního období vám zbývá šest měsíců, kdy předáváte vládu svým nástupcům se svým novým dlouhodobým záměrem, což je nonsens, který by se měl odstranit.“
„V dobách, kdy populace dětí klesala, se některé obory nezavíraly, vychýlily se počty ve prospěch gymnázií a zespoda se vytratily učební obory. Kraje na zvyšování počtu žáků v roce 2015 reagovaly různě, navíc Praha je jiný svět než periferie,“ vysvětluje Vácha.
Čtěte také
Hřebecký vidí hlavní problém vtom, že se neupravuje struktura vzdělávání tak, jak se vyvíjí společnost. „Nekopírujeme vyspělé západní státy. Ano, jsme průmyslová země, takže tu vždy budeme mít průmyslovou základnu.“
„Ale státy, které mají podobně vyspělý průmysl, mají kolem 50 procent všeobecného vzdělávání ve středoškolské populaci, my jsme na 25 procentech, ministerstvo by rádo 30 procent, ale i to je sen, protože na středoškolské soustavě sedí kraje,“ tvrdí ředitel.
Vácha souhlasí, že průmysl tlačí kraje do zúženého profilování absolventů středních škol. „A to je chyba, protože ke všeobecnému vzdělávání vše opravdu směřuje. Podědili jsme z dob komunismu strukturu postavenou na 800 oborech, kdy střední školy produkovaly konkrétní zaměstnance.“
Situace je v různých krajích různá, nicméně zájem o gymnaziální vzdělání je napříč státem a lidé hlasují nohama.
Miroslav Hřebecký
„Gymnázium plní pro ty s aspirací na vysokou školu roli místa, kde získají čtyři roky na rozhodnutí. Je pravdou, že ti, kteří tuto aspiraci nemají, nemají jinou možnost. Obory jsou ale schváleny a my jako kraje se snažíme do nich trefit,“ popisuje stávající praxi radní.
Hřebecký konstatuje, že rozhodně nejde jen o regionální problém. „Situace je v různých krajích různá, nicméně zájem o gymnaziální vzdělání je napříč státem a lidé hlasují nohama. Zkrátka, dnešní společnost nemá o ty úzce vyprofilované obory takový zájem.“
„A pokud máte dvě přihlášky a odevšud z médií se na vás valí, že se dítě nedostane a druhou volbu si máte dát na jistotu, tak je logické, že na školách s menší poptávkou bude ohromný nával. To, že se lidé hlásí na nějaké školy, je jedna věc, jestli tam skutečně dorazí, je věc druhá. A úplně jiná věc je, jestli obor dostudují a ho půjdou dělat,“ říká Hřebecký.
Čtěte také
Podle něj se vysoké školy masifikují a bude o ně mnohem větší zájem, stejně tak roste zájem o všeobecné vzdělání. „Stát by měl zásadně přebudovat oficiální strukturu a klasifikaci oborů, například jen elektrikářů máme asi 13 druhů, což je moc,“ vyzývá ke konkrétním změnám Miroslav Hřebecký.
„Máme místa, kde poptávka na gymnázia není a systémy začínají vykazovat úplně jiné chování, než je požadováno v rámcových vzdělávacích programech. Tam je ještě stále uvedeno, že gymnázium má být náročné,“ dokládá na příkladu nutnost hlubších změn ve struktuře středního školství Milan Vácha (STAN).
Poslechněte si celou diskusi v audiozáznamu. Moderuje Karolína Koubová.
Související
-
Z devátých tříd základních škol letos vychází nejsilnější ročník za posledních třicet let
Poslední hodiny mají letošní deváťáci na to, aby podali přihlášku na střední školu. Letos vychází ze základních škol nejsilnější ročník za posledních třicet let.
-
Děti z horších škol budou bez šance na přijetí na lepší střední školy, varuje Černý z asociace
Zdá se to daleko, ale přijímací zkoušky na střední školy se blíží. Roste i nervozita rodičů i ředitelů samotných škol.
-
Problém nejsou víceletá gymnázia, ale že si nevážíme normální práce, věří expert na školství Dytrt
Bylo by únosné zrušit víceletá gymnázia? Debatují programový ředitel společnosti EDUin Miroslav Hřebecký a bývalý předseda Asociace ředitelů gymnázií Alfréd Dytrt.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.