Z Česka míří do Nepálu pomoc dětem postiženým zemětřesením

29. duben 2015
Nepálská metropole Káthmándú po silném zemětřesení

Počet obětí zemětřesení v Nepálu překročil podle oficiálních údajů pět tisíc mrtvých, raněných je více než deset tisíc osob. Nejcitlivější skupinou mezi postiženými jsou samozřejmě děti.

Těm vyrazil na pomoc do chudé jihoasijské země tým pracovníků humanitární organizace Magna děti v tísni.

„Naše týmy budou v Nepálu poskytovat hlavně zdravotnickou a psychosociální pomoc,“ řekla v Ranním Plusu projektová manažerka této humanitární organizace Kateřina Struhová.

Jejím plánem je sestavit na místě dva týmy minimálně po čtyřech pracovnících, a to tak, aby byli zastoupeni nejen zahraniční pracovníci, ale hlavně ti lokální.

„Důraz na propojení našich týmů s lokálními pracovníky je z důvodů udržitelnosti,“ vysvětlila manažerka. „Až se jednou z oblasti stáhneme, chceme aby tam zůstali vyškolení lidé, kteří budou v naší práci pokračovat.“

Podobná traumata mohou být příčinou mnohých dlouhodobých obtíží jako strach, úzkost, deprese, poruchy spánku nebo opětovné nekontrolované prožívání traumatické události.

„Člověk je náchylný na rozvoj různých patologických symptomů, a u dětí to platí dvojnásob,“ dodala Struhová.

Ta upřesnila i přesný postup prací v oblasti. „Nejdříve budeme poskytovat psychologickou první pomoc, a potom začneme vytvářet místa pro děti, kde se budou moci cítit bezpečně, a bude se jim věnovat terapeut, který jim pomůže traumatické zážitky zpracovat.“

Češi jsou zvyklí pomáhat

Ve sbírkách, které se v Česku na podporu obětí nepálského zemětřesení pořádají, se podařilo vybrat už více než 10 miliónů korun.

„Je vidět, že Češi jsou solidární a na zprávy v médiích reagují,“ chválila dosavadní výsledky sbírek výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

Podle ní dárci chtějí pomoci, a využívají k tomu metody, na které jsou zvyklí. „Ať už je to posílání darů přes dárcovské online portály nebo dárcovskou SMS. Češi se také už přiklánějí k tomu, co je v cizině běžné, k dlouhodobé pomoci.“

Tu lze realizovat i formou roční varianty dárcovské SMS, kdy může dárce poslat dvanáct měsíčních příspěvků, oproti klasické, jednorázové.

„Každá pomoc je důležitá, ale důležitá je i její dlouhodobost, a v podstatě i vztah k podporované organizaci,“ tvrdí ředitelka.

Užší propojení dárce a podporované organizace je prospěšné pro obě strany. „Neziskovka může svého dárce informovat o výsledcích své práce, a ten ví, že jeho peníze byly vynaloženy účelně,“ vysvětlila Klára Šplíchalová.

  • Aktuální dění