Vyžene kamiony pryč z okresek mýto, nebo značky?

26. srpen 2015

Nejen české dálnice, ale většina českých silnic nejsou v dobrém stavu. Platíme dálniční známky, vybírá se mýtné, ale výtluky přibývají, a když se opraví, za čas jsou zase zpět.

Jedním z důvodů může být i to, že po silnicích nižších tříd se stále prohánějí kamiony, zkracují si cestu a vyhýbají se zpoplatněným úsekům.

Jak vyhnat kamiony z obcí? Bylo by řešením rozšířit mýtný systém i na silnice druhých případně třetích tříd, nebo je účinnější zavést dopravní značky a posílit kontrolu jejich dodržování?

„Rozšíření mýtného systému je jediným skutečně funkčním řešením,“ uvedl v pořadu Pro a proti Michal Drábek z Dopravní federace neziskových organizací a Centra pro efektivní dopravu.

Ten se domnívá, že vynucování zákazů nebude účinné a navíc se na mýtném vybere více peněz.

„U značky musí v ideálním případě pořád stát policista a kontrolovat dodržování příkazu. Navíc je zákaz tranzitu pěkná věc, ale nevztahuje se na ty dopravce, kteří obsluhují konkrétní obec. Není nejmenší problém pro dopravce vystavit si vlastní přepravní doklad,“ namítl Drábek.

Podle něj mají vjíždějící kamiony reálný negativní dopad na obyvatelstvo přes 230 obcí. „Opotřebení silnic, hluk, prašnost a emise, nemluvě o vyšší nehodovosti na silnicích, které primárně pro kamionovou dopravu nebyly navrhovány.“


Drábek: „Všechno začíná a končí u peněz. Když dopravce chce ušetřit za mýto, nějakou cestu si najde, a když nepojede přes vesnici, přes kterou vždy jezdil, protože se tam objevila nová značka, tak pojede zase jinudy… Zákaz pouze přesune problém jinam, bude to hra na kočku a na myš, kde osazením značky se sníží průjezd jednou obcí, ale kamiony se objeví jinde.“

Ředitel projektu systému elektronického mýta po roce 2016 z Centra dopravně informačních systémů na ministerstvu dopravy Jan Chovanec je překvapivě zastáncem důkladnějšího dopravního značení.


Chovanec: Zmíněná hra na kočku a myš by platila i v případě zavedení mýta na silnicích nižších tříd, nemluvě o tom, že toto zavedení mýta vyžaduje legislativní změny. Peníze z něj by potom musely plynout na opravu těchto silnic, což by také vyžadovalo změnu, protože v současnosti jdou na opravy těch silnic, které jsou vlastněny státem.“

„Levnější a efektivnější je zavedení dopravního značení a vynucování jeho dodržování ve spolupráci s policí,“ tvrdí úředník.

Ten vidí jako primární problém objíždění v rámci tranzitu. „A tam by značka pomohla,“ ujistil Chovanec.

Problém s kontrolou a vymahatelností nového dopravního značení ředitel nevidí. „Policie vykonává svou činnost dobře.“

Překážkou je, že potřebná dopravní značka není ještě připravena.

„Zatím není k dispozici značka zakazující tranzitní dopravu. Měla by se dostat do zákona v nejbližší době, poté by tento problém měl být omezen,“ vyjádřil své naděje v účinnost dopravního značení i poslušnost řidičů Jan Chovanec.

autoři: luv , oci
Spustit audio