Výjimečnost našeho piva

21. červen 2006
Vaše téma

Celý dnešní den jsme ve Vašem tématu věnovali pivu. Jeho kvalitě, výrobě, skladování, konsumaci. Tady je souhrn. Zřejmě budete souhlasit, že české pivo je unikátní. Podle výkonného ředitele Svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého je to dáno, jak českým chmelem, tak i sladem, pro který jsou vhodné pouze přesně stanovené odrůdy.

Jan Veselý: Odrůdy jsou výjimečné tím, že nebo odlišné tím, že mají nižší enzymatickou výbavu. Teď to bude poněkud obtížné. To znamená, při sladování ten sladový proces probíhá trochu jinak při výrobě sladu a slad není tolik rozhuštěný.

David Šťáhlavský: Říká inženýr Veselý ze Svazu pivovarů a sladoven a dodává, že právě kvůli odlišnosti výroby a chuti českého piva usiluje Česká republika o registraci ochrany zeměpisného označení. Originalita přitom má ještě jeden vedlejší efekt, který se pivaři možná neuvědomují.

Jan Veselý: To způsobuje, že české pivo má jinou pitelnost. Že se ho snáze vypije víc půllitrů a za druhé, že všechny ty pozitivní látky, které jsou v pivu, vitamíny skupiny B, minerály, vzácné prvky a řada přírodních antioxidantů, které snižují riziko rakoviny, tak tyto prvky nebo tyto sloučeniny jsou v pivu českého typu nebo českém pivu obsaženy více.

David Šťáhlavský: Jak zdůrazňuje Jan Veselý. Cílem Svazu pivovarů a sladoven přitom ale není za každou cenu zvýšit spotřebu piva. Spíše kultivovat jeho spotřebu. A prostřednictvím registrovaného jména, zeměpisného označení, jako je už nyní třeba existující Plzeňské pivo nebo Bavorské pivo, stimulovat jeho závaznou kvalitu. I když pochopitelně také v České republice se vyrábí pivo i jiným než originálním, českým způsobem. Od pádu komunismu se na českém trhu usadila řada zahraničních výrobců. Podle doktora Balšíka z Ministerstva zemědělství je to přirozený vývoj v rámci tržních podmínek. S tím ovšem, že české pivovarnictví bylo na počátku 90. let výrazně podinvestováno. Bylo tedy zastaralé, protože peníze vydělané na pivu se přerozdělovaly do jiných odvětví.

Projev občana: Kořeny se musí hledat v plánovaném hospodářství a při rozdělování výnosů v národním hospodářství, kdy vlastně pivovarský průmysl byl vždycky vlastně jeden z významných donátorů daní do státního rozpočtu a spotřební daně, hlavně, která je na pivo významná. Tím jeho zisky byly převáděny do státního rozpočtu a přerozdělovány těžkýmu průmyslu a do jiných průmyslů.

David Šťáhlavský: Ani dnes nepřijde na spotřební dani státní rozpočet ale zkrátka. Vypočítává doktor Balšík.

Projev občana: Desetkrát dvacet čtyři. Dvě stě čtyřicet korun na hektolitr piva. U 12 stupňů je to dvanáctkrát dvacet čtyři. To je 264. Je to několik miliard ze státního rozpočtu.

David Šťáhlavský: V rámci podpory malých a středních pivovarů však tato daň může být snížena až o 50 %. Jak to vypadá mezi velkými pivovary na našem trhu? Odpovídá závěrem výkonný ředitel Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Jan Veselý: Není moc velký prostor pro nějaké další zahraniční, globální skupiny k nám vstoupit. Máme tady tedy tři velké vlastníky z těch čtyřech největších na světě. Jsou tady tři. Světová jednička Imbef vlastní Staropramen, světová dvojka SAB Miller vlastní Prazdroj a světová čtyřka Heineken vlastní Starobrno. Pak jsou tady ještě Krušovice, které jsou vlastněny německou skupinou Radebergerů. Víte, tady už není moc ke koupi.

Autorizovaným pořizovatelem elektronického přepisu pořadů Českého rozhlasu je ANOPRESS IT, a.s. Texty neprocházejí korekturou.

autor: dst
Spustit audio

Více z pořadu