Vyhovět lidem, kteří žádají o informace, dá někdy úředníkům Krajského úřadu pěkně zabrat

14. říjen 2018 09:49

Zaměstnanci Krajského úřadu Královéhradeckého kraje řešili v letošním roce už 160 žádostí podle zákona o svobodném přístupu k informacím. Odpovědět musí na všechny, někdy jim ale vyhledání a zpracování potřebných údajů zabere několik hodin času. Informace hledají například i v šanonech umístěných ve sklepě budovy, s mikrofonem u toho byl reportér Václav Plecháček.

Co dělat když nejste spokojeni s prací úředníků?

Úřad práce

Proč řádně fungující státní správa v České republice, která neplýtvá státními penězi a váží si těch, kteří na nezákonné praktiky upozorňují, je v Čechách hudbou daleké budoucnosti? Proč se naši politici bojí standardních evropských poměrů a změny, které by k tomu vedly, považují za příliš složité? Důvodů je samozřejmě řada: První důvody jsou historické. Jinými slovy nezrodila se tu občanská společnost, která by si osvojila základní právo odporu. Měli jste někdy pocit, že se k vám úředník chová nevhodně, nebo že nepracuje tak, jak by měl? Jste nespokojeni s jeho rozhodnutím? Pak si samozřejmě můžete na jeho práci stěžovat. Kolega Jiří Fremuth zjišťoval, jak v takovém případě postupovat.

V kanceláři odboru životního prostředí na Krajském úřadě Královéhradeckého kraje vyřizuje úřednice Ivana Bartošová jednu ze žádostí na základě zákona 106/1999 o svobodném přístupu k informacím.
„Řeším žádost o informace, které jsou 10 let staré. Vzhledem k tomu, že tato data nemám k dispozici v kanceláři a ve svém počítači, musím oslovit metodika spisové služby, kterého požádám o vydání spisu."

A tak úřednice Ivana Bartošová spolu s metodikem spisové služby Zdeňkem Tomášem společně vyráží do archivu. Místnost spisovny nebo-li archivu Krajského úřadu Královéhradeckého kraje má zhruba 60 metrů čtverečných a je lemovaná regály, které jsou zcela zaplněny šanony.

„Musíme přemístit regál, který je na kolejnicích a vyhledáme příslušnou krabici, kterou úředník právě potřebuje," vysvětluje Zdeněk Tomáš. Ivana Bartošová si od něj převezme deset krabic, ty si naloží na vozík a odveze na své pracoviště. Předtím ale musí ještě podepsat doklad o převzetí.

Získat informace dá někdy spoustu práce (ilustrační foto)

V kanceláři potom čeká Ivanu Bartošovou další práce. „Všechny archivní krabice musím postupně otevřít a probrat se jednotlivými položkami. Všemi písemnostmi a spisy, které daná krabice obsahuje. Najdu požadovanou informaci a kopii písemnosti si udělám na kopírce. Na základě žádosti musím jednotlivé listy s informacemi okopírovat."

Následně musí také úředníci zpracovat písemnou odpověď žadateli. To zabere několik dalších hodin.

A může se stát, že pracovníci krajského úřadu ve spisovně potřebné dokumenty nenajdou. V takovém případě musí požádat o přístup do centrálního archivu v Zámrsku. A hledat požadované informace tam.

Spustit audio

Související