Výchova namibijských dětí v Československu zapadala do sovětské doktríny internacionalismu, říká afrikanistka Mildnerová

13. červenec 2022
Souvislosti Plus

Při Univerzitě Palackého nedávno vznikl filmový dokument věnovaný Namibijcům, kteří byli jako děti těsně před pádem komunismu vychovávány v Československu. Jejich osudy jsou odrazovým můstkem pro širší debatu o Afričanech v Česku a jejich integraci. Proč tehdy do Československa přijeli a v jakých podmínkách se vzdělávali? Jaké tady bylo jejich dětství? Co tehdy usnadňovalo a co naopak znesnadňovalo přijetí mladých Afričanů?

Československý příběh namibijských dětí začal v roce 1983, kdy se předseda Lidové organizace Jihozápadní Afriky (SWAPO) obrátil na náš zastupitelský úřad v Berlíně s žádostí o zřízení školy pro namibijské děti v Československu.

Čtěte také

„Většina těchto dětí se narodila a žila na základnách SWAPO na jihu Angolské republiky, která byla zmítaná občanskou válkou a odkud se vedl také exilový boj za nezávislost Namibie na jihoafrické apartheidní nadvládě,“ vysvětluje afrikanistka Kateřina Mildnerová.

„Jednalo se převážně o válečné sirotky a polosirotky, kteří byli vystaveni nebezpečí ozbrojených přepadů jak ze stran jihoafrické armády, tak také povstaleckých hnutí UNITA (Národní svaz za úplnou nezávislost Angoly), které bojovaly v Angole.“

Hosté:
Kateřina Mildnerová, afrikanistka
Ndeshi Panda Nangolo, podnikatelka, která jako dítě žila v Československu
Jana Hybášková, diplomatka

„Československá mezinárodní pomoc poskytovaná SWAPO zapadala do jakéhosi schématu studené války a ducha sovětské politické doktríny internacionalismu, která hlásala podporu hnutí bojujících proti západnímu imperialismu, kolonialismu a rasismu. A také souvisela se snahou vyvést komunistickou revoluci do různých koutů světa,“ dodává Mildnerová.

Namibijské štěstí v Československu

Jedním z těchto namibijských dětí byla i Ndeshi Panda Nangolo, pro kterou bylo dětství v Československu nádherné. „Jako válečné dítě najednou cítíš lásku, péči a bezpečí.“

I ve výchově však Nangolo cítila určité ideologické prvky. „Každé ráno jsme museli vstávat. Měli jsme budíček. Zapískalo se a my jsme si oblékli ty naše teplákovky. Byly takové modré. Běželi jsme na to naše prostředí, kde jsme cvičili, a to bylo takové polovojenské.“

Afrika je kontinent a mně se nelíbí, když se všude uvádí ‚uprchlíci z Afriky‘.
Ndeshi Panda Nangolo

Podle Mildnerové byly namibijské děti v Československu přijaty velice dobře, což vycházelo z toho, že se jednalo o malé děti a zároveň válečné sirotky nebo polosirotky. „Jednou z překážek byl jazyk, protože ty děti, když přijely z Angoly, tak nehovořily česky. Musely si ho osvojit za jeden a půl měsíce před tím, než nastoupily do školy. Vzdělávaly se podle osnov platných pro československé základní školy, to znamená v českém jazyce.“

Změna atmosféry během migrační krize

V roce 1991 si Namibie děti vyžádala zpět. Nangolo se ale později do Česka opět vrátila, vystudovala zde vysokou školu a začala podnikat.

Čtěte také

V období migrační krize kolem roku 2015 však začala pociťovat změnu atmosféry. „Musím podotknout jedinou věc – Afrika je kontinent a mně se nelíbí, když se všude uvádí ‚uprchlíci z Afriky‘, měla by se říct konkrétní země, protože každá má určitou tradici.“

„Co vím od svých známých, kteří jsou Afričané a žijí v Česku, tak tuto migrační krizi vnímali velmi silně v tom smyslu, že celá česká společnost tak nějak obecně pohlížela na tuto skupinu s odlišnou barvou pleti přes prsty. Házeli je do jednoho pytle, že jsou to všichni uprchlíci z Afriky, kteří sem přišli, aby jim brali práci a narušili jejich jistoty, které v české společnosti mají,“ dodává k tomu Mildnerová.

Jak otevřená k namibijským dětem byla a je česká společnost? Daří se odbourávat předsudky? Čím dnes žijí česko-africké vztahy? Poslechněte si celé Souvislosti Plus Martiny Maškové.

autoři: Martina Mašková , knem
Spustit audio

Související