Východoněmecké produkty se dobře prodávají – nejen díky vlně ostalgie

9. listopad 2014

I za hranicemi Německa lidé znají šumivý sekt „Rotkäppchen“ nebo okurky ze Spreewaldu. Současný úspěch těchto a mnoha dalších produktů, které se proslavily už v někdejší NDR, souvisí s vlnou „ostalgie“, tedy jakési nostalgie po životě v bývalém východním Německu.

Německý veřejnoprávní rozhlas ARD si v této souvislosti položil otázku: Stačí k obchodnímu úspěchu takových výrobků opravdu jen „ostalgie“? Jinými slovy: Kupují zákazníci určité produkty jen proto, že jim evokují život v NDR? Do jisté míry ano. Ale bez dobrého marketingu by to nešlo.

Příkladem může být nejnovější hit v této kategorii: „NVA-Suppe“, tedy „Polévka Národní lidové armády“. Před pěti lety ji začala na trh dodávat malá rodinná firma „Kelles Suppen-Manufaktur“, která sídlí ve východoněmeckém městečku Kläden.

Polévky se tam vaří – a následně v konzervách úspěšně prodávají – už dlouho. Sází na domácí, „babičkovské“ recepty – a sami přiznávají, že všechno koření „špetkou ostalgie“.

Čtěte také

„Polévka Národní lidové armády“ je vlastně obyčejná hrachová polévka, kterou spolumajitel firmy vařil už před dlouhými lety během své služby ve východoněmecké armádě. Když ji uvařil před pár lety znovu, všichni mu říkali: „To chutná jako tehdy v armádě.“ A název nového produktu byl na světě.

„Nechceme se tím dotknout nikoho, kdo v armádě někdejší NDR zažil zlé věci. Jde jen o ten recept – je stejný jako tehdy,“ vysvětluje majitelka firmy Antje Mandelkowová. Přesto ale mnozí zákazníci v supermarketech – při pohledu na plechovku s obrázkem muže v uniformě – nevěřícně kroutí hlavou.

Ale nic naplat, tato polévka se stala hitem. Prodává se po celém Německu, v Berlíně, stejně jako v Brémách nebo Hannoveru. Vyváží se dokonce do Spojených států a do Norska. Je takový úspěch způsoben jen současnou vlnou „ostalgie“?

Niels von Haken, odborník na marketing, si myslí že ne. Nostalgie po životě v NDR totiž podle něj hraje roli jen u lidí starších 40 let. Proto je důležité umět daný produkt také dobře prezentovat.

A to se výrobcům „Polévky Národní lidové armády“ zjevně daří. Napomáhá jim v tom jistě i skutečnost, že produkty z oblasti někdejší NDR mají i na západě dnešního Německa dobrý zvuk. „Nejsou už totiž považovány za levné – ale za kultovní,“ upozorňuje německá veřejnoprávní rozhlasová stanice ARD.

autor: Šárka Daňková
Spustit audio