Všichni přede mnou se na D1 vykašlali. Kdybychom nezačali opravovat, nemáme už po čem jezdit, říká bývalý ministr Dan Ťok

3. květen 2019

Dan Ťok se s 1. květnem rozloučil s funkcí ministra dopravy, kterou vykonával jako nestraník za hnutí ANO. Se svými 4 roky a 4 měsíci to ale byl nejdéle sloužící polistopadový šéf dopravy a taky jeden z nejvíc „ostřelovaných“ ministrů vlád, a to jak Bohuslava Sobotky, tak kabinetů Andreje Babiše. V Hovorech prozradil, že to stálo za to. I přes množství „okopávání kotníků“.

Dan Ťok: I po zprávě ÚOHS jsem přesvědčený, že mýtný tendr je v pořádku

Placená kamionová doprava na Pražském okruhu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil tendr na výběr mýtného od roku 2020, v němž zvítězilo konsorcium CzechToll před současným provozovatelem – firmou Kapsch. Takové rozhodnutí se nelíbí ministru dopravy Danu Ťokovi, který ve Dvaceti minutách Radiožurnálu potvrzuje, že se ministerstvo odvolá.

Kdyby prý v roce 2014 věděl, co ví dnes, tak by to rozhodování možná vypadalo jinak. „Protože to člověk dopředu nikdy neví a má ty představy, že může páchat dobro,… tak bych do toho asi vlezl znovu. Tato zkušenost je ale nepřenositelná. Je dobrá i špatná, podle toho, jak se na to podíváte,“ přiznává v otevřeném rozhovoru Dan Ťok.    

Při rozhodovaní si prý uvědomoval, že ho čeká ztráta soukromí, ale spíš mu šlo vždy o to, co je potřeba udělat líp, aby to tady fungovalo. „To, že se z člověka stane věc veřejná, jsem si uvědomoval. Ne že to bude v takové míře, ne že tak moc. To je na tom asi to nejnepříjemnější.“ Na druhé straně, reakce těch, kteří jeho práci oceňují, nebo to, že mohl ČR reprezentovat v zahraničí, je prý na práci ministra velmi příjemné.

Je to za mnou...

„Je to za mnou a mé pocity jsou velmi smíšené… Jsem člověk, který si pamatuje spíš to dobré a na to špatné zapomíná… Každopádně, už stačilo,“ říká Ťok. Ve svém ministerském životě prý pochopil, že šéfem jakéhokoli resortu mohou být dva druhy lidí: buď ti, co mají vždy pravdu a neodporuje jim pak nikdo, nebo ti, co se snaží spolupracovat.

Dan Ťok: Mýto budeme mít za třetinu peněz, než jsme platili v minulosti

Ministr dopravy Dan Ťok

Policisté se zabývají kauzou tendru na mýto a společnosti Kapsch. Z informací, která zveřejnila média, vyplývá, že Jaroslav Faltýnek se setkal s ředitelem společnosti Kapsch, a také se šéfem antimonopolního úřadu. „V každém případě mě to překvapilo,“ říká ve Dvaceti minutách Radiožurnálu odcházející ministr dopravy Dan Ťok.

„Opravdu jsem se snažil dobrat pravdy, chtěl jsem vědět, co si lidé myslí. Státní správa umí geniálně podkuřovat tomu, kdo si to přeje. A děje se to zhusta, jak to kolem sebe vidím.“  

Ťokovi prý až tak nevadily půtky s opozicí, pokud byly konstruktivní. „Na co jsem si nezvykl, je, že reálný výsledek opoziční politiky je něco zbořit, že něco nebude nebo že někdo něco neprosadí, přestože ví, že to je vlastně dobré… Fascinují mě ti, co do vás u pultíku buší, nadávají těmi nejhoršími jmény a pak vám v kuloáru řeknou, že vás mají docela rádi. Že to tak dělat musejí, protože tak vypadá opoziční politika.“

Těm by rád vzkázal, že tak opoziční politika nevypadá. „Věci se dají dělat úplně normálně. To, myslím, dává mnohem větší smysl.“ Co Dan Ťok a dálnice D1?

Kauza D1

„Měl jsem obrovskou nevýhodu, protože všichni ministři přede mnou se na D1 vykašlali. Nechtěli si zadělat na politický problém a ten si uděláte, když kvůli opravám lidé stojí v kolonách. Málokdo si ale uvědomuje, že kdybychom od roku 2015 nezačali s opravami, tak už jsme taky neměli po čem jezdit. Třeba úsek mezi Humpolcem a Jihlavou… tam se dálnice drolí a rozpadá.“

Podle bývalého ministra dopravy se až v 98 % úsecích dálnice jezdí plynule, pokud se nestane nějaká nehoda, „ale ta dvě procenta jsou dostatečně naštvávacím faktorem pro řidiče. A ti pak začnou nadávat, který blbec to tam ze shora řídí,“ dodává Dan Ťok.     

Jak může ministr ovlivnit vedení „svých“ organizací? Nebo je vše součást koaličních dohod? Jak Ťoka „brali“ obyčejní lidé a jak média? Poslechněte si v audiozáznamu pořadu Hovory. Ptal se Vlastimil Ježek.  

autoři: Vlastimil Ježek , lup
Spustit audio

Související

Více z pořadu

E-shop Českého rozhlasu

Víte, kde spočívá náš společný ukrytý poklad? Blíž, než si myslíte!

Jan Rosák, moderátor

slovo_nad_zlato.jpg

Slovo nad zlato

Koupit

Víte, jaký vztah mají politici a policisté? Kde se vzalo slovo Vánoce? Za jaké slovo vděčí Turci husitům? Že se mladým paním původně zapalovalo něco úplně jiného než lýtka? Že segedínský guláš nemá se Segedínem nic společného a že známe na den přesně vznik slova dálnice? Takových objevů je plná knížka Slovo nad zlato. Tvoří ji výběr z rozhovorů moderátora Jana Rosáka s dřívějším ředitelem Ústavu pro jazyk český docentem Karlem Olivou, které vysílal Český rozhlas Dvojka.