Vodní tank jako vyloďovací obojživelné plavidlo

20. říjen 2014
Testování zmenšeného prototypu obojživelného dopravního prostředku Ultra Heavy-lift Amphibious Connector (UHAC)

Americká námořní pěchota začala na Havajských ostrovech testovat zvláštní obojživelný dopravní prostředek s názvem Ultra Heavy-lift Amphibious Connector (UHAC), který se podobá částečně lodi a částečně obrovskému tanku.

Testovaný prototyp o hmotnosti 38 tun, dlouhý 13 metrů, široký 8 metrů a vysoký 5 metrů, má jen poloviční rozměry finálního stroje, který bude nakonec reálně sloužit americkému vojenskému námořnictvu. Jeho účelem bude dopravovat osoby a válečnou techniku tam, kam se nedostanou vznášedla a speciální vyloďovací vozidla, která vyjíždějí z lodí kotvících blízko břehů. Pohonný systém vodního tanku UHAC má tvar zvláštních housenkových pásů, které jsou tvořeny vzduchem naplněnými deskami z tuhé pěny, které mají zároveň funkci plováků lehčích než voda. Tyto pásy jsou v činnosti jak při pohybu na souši, tak na vodě. Jejich pohyb na vodě trochu připomíná kolesové parníky.

Rychlost vodního tanku UHAC však není velká, jeho současný zmenšený prototyp se na vodě pohybuje jen maximální rychlostí 8 kilometrů za hodinu. Finální stroj by měl být až 5krát rychlejší a bude schopen dopravit až 180 tun nákladu na vzdálenost 370 kilometrů, což je 3krát větší hmotnost než jakou dokáží přepravit běžná americká vojenská vznášedla. Unese například 3 klasické tanky a bude schopen na břehu překonat až 3 metry vysoké překážky, například skalní útesy. Námořnictvo také zkouší proceduru nalodění vodního tanku na nákladní loď na volném moři a jeho zpětné vylodění s nákladem.

Testování zmenšeného prototypu obojživelného dopravního prostředku Ultra Heavy-lift Amphibious Connector (UHAC)

Pokud tedy porovnáme parametry vodního tanku UHAC se vznášedly, zjistíme, že UHAC je sice pomalejší (kvůli velkému tření housenkových pásů o vodu), ale pojme mnohem více nákladu a dostane se na mnoho těžko přístupných míst, kam se vznášedla při vyloďování nedostanou. Samotný vodní tank bude stát asi 2x méně než vznášedlo a také cena jeho údržby a spotřeba paliva budou výrazně menší. Návrh vodního tanku vznikl v roce 2008 v projekčních dílnách firmy Navatek.

Zdroje: Interesting Engineering, GizMag, Marine Corps Times, Industry Tap, Military.com, US Navy

Spustit audio
autor: Pavel Vachtl