Vlak Pendolino bude mezi Ostravou a Prahou konkurovat letadlu

21. listopad 2005

Tři a půl hodiny. Přesně tolik zabere už od poloviny prosince jízda mezi Ostravou a Prahou. Nasazení rychlovlaku Pendolino bude znamenat historicky nejkratší jízdní dobu na železnici mezi oběma městy. České dráhy zatím počítají se šesti soupravami denně a netají se tím, že Pendolino už není konkurencí pro pozemní, ale spíše leteckou dopravu.

Pendolino překoná průměrnou rychlost 100 kilometrů za hodinu a čas ušetří zejména díky výkyvnému podvozku v zatáčkách. Je to až 30 procent k dobru, prozradil Zdeněk Jurák z ostravského ředitelství Českých drah. Cestující ale sáhnou o něco hlouběji do peněženky - podobně jako u vlaku Super City Manažer, který končí současně s první jízdou Pendolina. Za jízdu rychlovlakem z Ostravy do Prahy zaplatíte 600 korun.

"To číslo, tři hodiny a dvaadvacet minut, není konečné, protože po úplném dokončení koridoru se předpokládá, že by se ta jízdní doba mezi Ostravou a Prahou mohla pohybovat někde kolem tří nebo dokonce pod tři hodiny. Samozřejmě i ty služby, na které jsme byli zvyklí pouze v Manažeru, se rozšíří na těch šest párů vlaků pro všechny cestující první třídy," upřesnil Zdeněk Jurák.

Interiér vlaku

Lidé s kartou Z mohou počítat s jízdenkou za 460 korun ve druhé třídě a podobná sleva platí u kilometrické banky. Místo v Pendolinu si můžete už teď koupit i přes internet.

Pendolino je pouze jednou ze součástí nového jízdního řádu, který začne na železnici platit 11. prosince. Přibudou nové spěšné vlaky, a to mezi Bohumínem a Přerovem anebo Opavou a Ostravou. Mezinárodní regionální doprava se dočká obnovení provozu například mezi českým a polským Těšínem.

S jízdními řády jsme spokojeni, říká náměstek hejtmana Pavol Lukša. Kraj se musí každým rokem s drahami domlouvat na zajištění dopravní obslužnosti, a také platit provozní ztráty těchto linek. "Shodli jsme se na základní myšlence, že bychom zachovali rozsah ježděných kilometrů za stejných finančních podmínek jako letos. To znamená, že na příští rok bude rozsah těchto přeprav zachován ve stejném finančním objemu," doplnil Pavol Lukša.

Díky Pendolinu začaly České dráhy úzce spolupracovat také s Českými aeroliniemi, které vlakové spojení využívají ve svých letových plánech pro cestující. I proto se jízdě v rychlovlaku začalo říkat "let ve výši nula".

autor: mrk
Spustit audio