Virtuální štěňata prozradí, jestli v práci budete pečliví, nebo ne

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Martin Dobiáš a Jonáš Erlebach z Elektrotechnické fakulty ČVUT

Personalisté budou mít k dispozici hru ve virtuální realitě, která otestuje vaše schopnosti. Vyvíjejí ji výzkumníci na ČVUT a už teď o ni mají zájem automobilky.

Máte na hlavě headset pro virtuální realitu a sledujete, jak k vám přijíždějí různé druhy   psích granulí. Vybíráte ty správné. Rychle krmíte psa a pak mu musíte vyčistit misku. Hned poté se vydáváte do vesmíru a střílíte do objektů, které mají určitý tvar a barvu.

Tak může vypadat součást vstupního pohovoru do vašeho nového zaměstnání. Na elektrotechnické fakultě ČVUT totiž vzniká hra ve virtuální realitě, která personalistům pomůže otestovat uchazeče o práci.

Na začátku hry lidé nesmějí zadání úplně chápat, pochopí ho až v průběhu hry. Takové bylo zadání psychologů. My pak testujeme, jak se poté hráči zlepšují.

Martin Dobiáš, ČVUT

Při plnění své úlohy musíte sčítat a odčítat, vybírat správnou barvu granulí, sledovat, jestli přijíždějící granule jsou na otevřené, nebo zavřené bráně pásu

Hra vás při práci začne vyrušovat“ krátkými scénami z filmů a neustále mění parametry, které musíte splnit - mění třeba podobu těch správných granulí. 

Systém testuje, jak rychle porozumíte zadání, zda jste schopni respektovat pravidla, jak rychle reagujete i jak jste kreativní. Sleduje také pohyby vašich očí.

Co o vás prozradí oči?

Z pohybu očí je možné vyčíst myšlenky, které se snažíme zatajit. „Člověk třeba odpovídá na otázku po vztahu ke své práci,“ říká Martin Dobiáš. „Má na výběr: miluji ji, uspokojuje mě, dělám ji jen pro peníze. Logicky volí první nebo druhou přijatelnou variantu, ale třeba myslí právě na tu třetí. A to o uchazeči řeknou právě pohyby očí,“  vysvětluje Martin Dobiáš. 

Kdo se na projektu podílí? Vývoj hry podpořila sumou 9 miliónů korun Technologická agentura ČR, kromě ČVUT spolupracují personalisté z agentury MotivP a odborníci na zdravotnické technologie ze společnosti Medicon Group.

„Ve hře cílíme spíše na dělnické než na manažerské profese,“ popisuje Jonáš Erlebach z ČVUT, který má na starosti technické nastavení systému. „Typicky může jít o dělnické profese. V tuto chvíli je nejtěžší nastavit obtížnost systému tak, aby byla pro uživatele dostatečně vysoká. Musíme rozpoznat rozdíly mezi jednotlivými hráči. Na druhou stranu úkol nesmí být tak náročný, aby ho bez předchozí znalosti nikdo nedokázal splnit,“  upozorňuje Erlebach. 

Martin Dobiáš a Jonáš Erlebach z Elektrotechnické fakulty ČVUT

Průběžným testováním hry zatím  prošlo 40 lidí. Mají o ni zájem například naše automobilky. „Některé reakce testovaných lidí jsou až úsměvné,“ poznamenává Martin Dobiáš. „Nechají se od práce vyrušit tak, že úkoly vůbec nejsou schopni splnit. Naopak jiní vědí, že vyrušení je má od práce odtáhnout, a proto ho úplně ignorují.“ 

Celý projekt by měl být podle zadání dokončen do konce tohoto roku. Výzkumníci teď s testováním musejí získat takové množství dat, aby výsledné hodnocení uchazeče mělo pro personalisty potřebnou váhu a význam.

Spustit audio
autoři: Petr Kološ , Marek Kuchařík | zdroj: Český rozhlas

Související