Víc stanic a úspora energie – Český rozhlas přechází na digitální vysílání DAB+. Poslechněte si, proč vy také

11. prosinec 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy DAB rozhlasový přijímač, Vltava

Digitálnímu rozhlasové vysílání patří budoucnost. Proč je pro vás přechod na DAB+ výhodný a co posluchačům přinese? Poslechněte si v audioseriálu Českého rozhlasu Plus.

V čem je to jiné?

Verze digitálního vysílání DAB+ přináší stabilnější kvalitu zvuku a je energeticky úspornější. „Zatímco analogové vysílání by namalované vypadalo jako vlnovka, digitální vysílání je taková hradba – vždycky signál nahoru-dolů,“ popisuje rozdíly Lukáš Polák, editor webu Digitální rádio.

Čtěte také

Místo přímé zvukové vlny je digitálně vysílaný obsah zakódován do jedniček a nul. Rozkódovaný zvuk tak nedoprovází šum a neovlivní ho ani bouřka nebo některé domácí spotřebiče. Digitální stanice se navíc vzájemně neruší a nepřekrývají. Výsledkem je pak kvalitnější zvuk.

Na rozdíl od unikátních dat při internetovém poslechu funguje DAB+ ve vysílacím režimu, takže stačí pouze správný přijímač a dosah internetové sítě ani poplatky za data potřeba nejsou.

Na konci roku 2021 Český rozhlas definitivně ukončí vysílání na AM. Proto je pro posluchače Plusu klíčový přechod na DAB+.

„Český rozhlas v tuto chvíli provozuje veřejnoprávní multiplex s pokrytím 95 procent a postavili jsme první síť v České republice,“ říká ředitel techniky Českého rozhlasu Karel Zýka. „V tuto chvíli pokrýváme všechny větší měststké aglomerace, všechny dálniční tahy a celou významnou silniční síť.“

Na konci roku 2021 navíc Český rozhlas definitivně ukončí vysílání na AM, právě proto je pro posluchače Plusu, které na těchto vlnách vysílá, klíčový přechod na DAB+.

Pozor, zákruta!

Lepší poslech by si díky DAB+ měli užít také motoristé. „Z průzkumu vychází, že více než 70 procent posluchačů někdy ladí rádio v autě,“ uvádí Pavel Balíček, který má v Českém rozhlase na starosti distribuci signálu.

Pokud mají řidiči správný přijímač – a podle nařízení Evropské unie se na trh mohou dostat už jenom nová auta vybavená autorádii s potřebnou technologií –, mohou si užít širší nabídku programu než doposud.

Čtěte také

„Pokud jde o nové stanice, tak jsou to zejména naše digitální stanice, které na VKV nejsou: stanice Junior, D-dur, Jazz a Radio Wave. Dále v DAB vysíláme i třeba program rádia Retro. Další výhodou je přítomnost většího počtu regionálních stanic. V českém multiplexu jsou české stanice, v tom moravském zase všechny moravské,“ doplňuje Balíček.

Rozšířená nabídka tematicky zaměřených digitálních stanic si získala popularitu například v sousedním Německu, říká Carsten Zorger, vedoucí Digitalradio Büro Deutschland. První celoplošnou DAB síť spustila spolková republika v roce 2011. Dnes je na jejím území dostupných téměř třicet celoplošných a více než dvě stě regionálních stanic.

Přestože jsou země, které se na digitální cestu vydaly podstatně dřív – například Norsko ukončilo analogové vysílání celoplošných stanic už v roce 2017 –, nestojí si Česko mezi evropskými národy vůbec špatně.

„Česká republika je na tom v zavádění digitálního rádia nejlépe ze zemí, které bychom mohli označit jako východní Evropa, to znamená třeba Polsko, Slovensko nebo některé balkánské státy, tam ta digitalizace skutečně začíná,“ připomíná Lukáš Polák.

Poslechněte si celý seriál o digitálním vysílání. Další užitečné informace najdete na adrese dobadabova.cz.

autoři: Štěpán Sedláček , Martin Srb , Petr Kološ , Ondřej Ševčík , Filip Rambousek , Zuzana Marková
Spustit audio