Veronika Lefrancois: Epidemie způsobuje problémy i italským muzeím
Pokud se blíže nezajímáte o módu a nesledujete dění na Instagramu, možná vám uniklo jméno Chiary Ferragni, původně italské blogerky, dnes i modelky, influencerky a podnikatelky v oblasti módy.
Přitom tato mladá žena už více než jedno desetiletí jako královna panuje sociálním sítím v celém světě a luxusní módní firmy se předhánějí, aby získaly její přízeň. Počet jejích „followers“, tedy sledovatelů na Instagramu, převyšuje populaci České republiky a Rakouska dohromady. Miliony lidí se zájmem sledují její téměř pohádkový život uprostřed přepychu a blahobytu, život, který jí ale zároveň přináší četné kritiky ze strany závistivců.
Čtěte také
Tato Chiara Ferragni se před několika dny objevila v Gallerii Uffizi ve Florencii a na svůj instagram přidala, jako vždy, fotografii sebe samotné, tentokrát před slavným Botticelliho obrazem Zrození Venuše.
Snímek sdílel na oficiálním instagramu i ředitel Gallerie Uffizi a přirovnal Chiaru k novodobé Venuši. Následně se spustila bouře na internetu i v jiných médiích. Mnoho milovníků umění odsoudilo influencerku i ředitele za to, že komercializují, a tím znesvěcují italské kulturní poklady.
Skutečná influencerka
Kritikům ovšem trochu sklaplo, když Gallerie Uffizi v následujících dnech zveřejnila statistiky o počtu návštěvníků. Ukázalo se, že po návštěvě Chiary Ferragni se do Uffizi vypravilo o 27 procent mladých lidí více, než tomu bylo v posledních týdnech – od chvíle, kdy muzeum otevřelo své dveře po dlouhé karanténě.
Čtěte také
I když před koronavirovou krizí byla Gallerie Uffizi jedním z nejnavštěvovanějších muzeí na světě, od svého znovuotevření v červnu na sebe nemůže vydělat. Galerie nyní zaznamenává denně pouze třetinu návštěvníků ve srovnání s předkrizovou dobou.
Přitom její situace je lepší než v mnoha jiných italských muzeích. Zahraničních turistů je poskrovnu, a i když vláda vybízí obyvatele, aby dovolenou trávili ve své zemi, Italové jedou v létě raději k moři, než aby se vypravili do muzea.
Drahý provoz
Přestože vládní nařízení povolilo otevřít muzea a galerie v zemi už 18. května, mnohé instituce se rozhodly, že s otvíráním počkají na příznivější časy, anebo alespoň omezí návštěvní dobu na jeden, dva nebo tři dny v týdnu. Udržovat muzea otevřená při tak malém provozu totiž vůbec není levné a místním úřadům, citelně oslabeným ekonomickou krizí, chybí peníze na kulturu.
Ve složité finanční situaci tedy dnes není prostor pro snobismus a vedení kulturních institucí neohrnuje nos nad trochou pomoci od vlivných influencerů. Jejich činnost může mnohým připadat jako povrchní a narcisistická. Pokud ale jejich komentáře na sociálních sítích přitáhnou do muzeí návštěvníky, kteří by se tam jinak vůbec nevypravili, kulturní zařízení jim mohou jen poděkovat.
Autorka je publicistka
Mohlo by vás zajímat
Nejposlouchanější
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor

Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.

