Veronika Lefrancois: Epidemie způsobuje problémy i italským muzeím

25. červenec 2020

Pokud se blíže nezajímáte o módu a nesledujete dění na Instagramu, možná vám uniklo jméno Chiary Ferragni, původně italské blogerky, dnes i modelky, influencerky a podnikatelky v oblasti módy.

Posloucháte rádi komentáře a glosy? Všechny najdete na stránkách mujRozhlas.cz

Přitom tato mladá žena už více než jedno desetiletí jako královna panuje sociálním sítím v celém světě a luxusní módní firmy se předhánějí, aby získaly její přízeň. Počet jejích „followers“, tedy sledovatelů na Instagramu, převyšuje populaci České republiky a Rakouska dohromady. Miliony lidí se zájmem sledují její téměř pohádkový život uprostřed přepychu a blahobytu, život, který jí ale zároveň přináší četné kritiky ze strany závistivců.

Čtěte také

Tato Chiara Ferragni se před několika dny objevila v Gallerii Uffizi ve Florencii a na svůj instagram přidala, jako vždy, fotografii sebe samotné, tentokrát před slavným Botticelliho obrazem Zrození Venuše.

Snímek sdílel na oficiálním instagramu i ředitel Gallerie Uffizi a přirovnal Chiaru k novodobé Venuši. Následně se spustila bouře na internetu i v jiných médiích. Mnoho milovníků umění odsoudilo influencerku i ředitele za to, že komercializují, a tím znesvěcují italské kulturní poklady.

Skutečná influencerka

Kritikům ovšem trochu sklaplo, když Gallerie Uffizi v následujících dnech zveřejnila statistiky o počtu návštěvníků. Ukázalo se, že po návštěvě Chiary Ferragni se do Uffizi vypravilo o 27 procent mladých lidí více, než tomu bylo v posledních týdnech – od chvíle, kdy muzeum otevřelo své dveře po dlouhé karanténě.

Čtěte také

I když před koronavirovou krizí byla Gallerie Uffizi jedním z nejnavštěvovanějších muzeí na světě, od svého znovuotevření v červnu na sebe nemůže vydělat. Galerie nyní zaznamenává denně pouze třetinu návštěvníků ve srovnání s předkrizovou dobou.

Přitom její situace je lepší než v mnoha jiných italských muzeích. Zahraničních turistů je poskrovnu, a i když vláda vybízí obyvatele, aby dovolenou trávili ve své zemi, Italové jedou v létě raději k moři, než aby se vypravili do muzea.

Drahý provoz

Přestože vládní nařízení povolilo otevřít muzea a galerie v zemi už 18. května, mnohé instituce se rozhodly, že s otvíráním počkají na příznivější časy, anebo alespoň omezí návštěvní dobu na jeden, dva nebo tři dny v týdnu. Udržovat muzea otevřená při tak malém provozu totiž vůbec není levné a místním úřadům, citelně oslabeným ekonomickou krizí, chybí peníze na kulturu.

Ve složité finanční situaci tedy dnes není prostor pro snobismus a vedení kulturních institucí neohrnuje nos nad trochou pomoci od vlivných influencerů. Jejich činnost může mnohým připadat jako povrchní a narcisistická. Pokud ale jejich komentáře na sociálních sítích přitáhnou do muzeí návštěvníky, kteří by se tam jinak vůbec nevypravili, kulturní zařízení jim mohou jen poděkovat.

Autorka je publicistka

autor: Veronika Lefrancois
Spustit audio

Související