Veronika Lefrancois: Epidemie způsobuje problémy i italským muzeím
Pokud se blíže nezajímáte o módu a nesledujete dění na Instagramu, možná vám uniklo jméno Chiary Ferragni, původně italské blogerky, dnes i modelky, influencerky a podnikatelky v oblasti módy.
Přitom tato mladá žena už více než jedno desetiletí jako královna panuje sociálním sítím v celém světě a luxusní módní firmy se předhánějí, aby získaly její přízeň. Počet jejích „followers“, tedy sledovatelů na Instagramu, převyšuje populaci České republiky a Rakouska dohromady. Miliony lidí se zájmem sledují její téměř pohádkový život uprostřed přepychu a blahobytu, život, který jí ale zároveň přináší četné kritiky ze strany závistivců.
Čtěte také
Tato Chiara Ferragni se před několika dny objevila v Gallerii Uffizi ve Florencii a na svůj instagram přidala, jako vždy, fotografii sebe samotné, tentokrát před slavným Botticelliho obrazem Zrození Venuše.
Snímek sdílel na oficiálním instagramu i ředitel Gallerie Uffizi a přirovnal Chiaru k novodobé Venuši. Následně se spustila bouře na internetu i v jiných médiích. Mnoho milovníků umění odsoudilo influencerku i ředitele za to, že komercializují, a tím znesvěcují italské kulturní poklady.
Skutečná influencerka
Kritikům ovšem trochu sklaplo, když Gallerie Uffizi v následujících dnech zveřejnila statistiky o počtu návštěvníků. Ukázalo se, že po návštěvě Chiary Ferragni se do Uffizi vypravilo o 27 procent mladých lidí více, než tomu bylo v posledních týdnech – od chvíle, kdy muzeum otevřelo své dveře po dlouhé karanténě.
Čtěte také
I když před koronavirovou krizí byla Gallerie Uffizi jedním z nejnavštěvovanějších muzeí na světě, od svého znovuotevření v červnu na sebe nemůže vydělat. Galerie nyní zaznamenává denně pouze třetinu návštěvníků ve srovnání s předkrizovou dobou.
Přitom její situace je lepší než v mnoha jiných italských muzeích. Zahraničních turistů je poskrovnu, a i když vláda vybízí obyvatele, aby dovolenou trávili ve své zemi, Italové jedou v létě raději k moři, než aby se vypravili do muzea.
Drahý provoz
Přestože vládní nařízení povolilo otevřít muzea a galerie v zemi už 18. května, mnohé instituce se rozhodly, že s otvíráním počkají na příznivější časy, anebo alespoň omezí návštěvní dobu na jeden, dva nebo tři dny v týdnu. Udržovat muzea otevřená při tak malém provozu totiž vůbec není levné a místním úřadům, citelně oslabeným ekonomickou krizí, chybí peníze na kulturu.
Ve složité finanční situaci tedy dnes není prostor pro snobismus a vedení kulturních institucí neohrnuje nos nad trochou pomoci od vlivných influencerů. Jejich činnost může mnohým připadat jako povrchní a narcisistická. Pokud ale jejich komentáře na sociálních sítích přitáhnou do muzeí návštěvníky, kteří by se tam jinak vůbec nevypravili, kulturní zařízení jim mohou jen poděkovat.
Autorka je publicistka
Související
-
Veronika Lefrancois: Pandemie připomněla Itálii demografický problém
Itálie patří k zemím s nejstarší populací na světě. S 23 procenty obyvatel nad 65 let zaujímá první místo v Evropě, ve světovém měřítku se řadí na druhé místo za Japonsko.
-
Veronika Lefrancois: Itálie zachraňuje turistickou sezónu
Itálie byla první evropskou zemí postiženou koronavirem. Prodělala si nejdelší celonárodní karanténu na světě a jednu chvíli zaznamenávala nejvyšší počet úmrtí na covid-19.
-
Veronika Lefrancois: Italové se vracejí i do kostelů
V Itálii jsou od začátku týdne znovu otevřeny bary a restaurace, kadeřnické i kosmetické salony a obchody všeho druhu.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Přijměte pozvání na úsměvný doušek moudré člověčiny.
František Novotný, moderátor


Setkání s Karlem Čapkem
Literární fikce, pokus přiblížit literární nadsázkou spisovatele, filozofa, ale hlavně člověka Karla Čapka trochu jinou formou.