Velké malé zprávy 12. května 2006

12. květen 2006
Velké malé zprávy

V dnešních velkých malých zprávách se dozvíte o dosud největším objeveném meteoritu na Zemi, o tom, že v Buenos Aires má stát nejvyšší mrakodrap světa i o tom, že víra v uzdravení je velkým pomocníkem při léčbě.

V Buenos Aires má stát nejvyšší mrakodrap světa. Podle architekta Julia Torcella, který je pověřen vedením projektu bude mrakodrap vysoký přes jeden kilometr postaven do deseti let. Dvousetpatrový kolos překoná výškovou budovu v Dubaji, která má v roce 2008 čnít do výše 609 metrů. Supervýšková budova v argentinské metropoli má mít k dispozici užitnou plochou 850.000 čtverečních metrů, což je 85 fotbalových hřišť.

V základně bude mrakodrap zabírat 400 hektarů. Energeticky bude zcela soběstačný díky 400 solárním panelům. Cena projektu se odhaduje na tři miliardy dolarů (asi 90 miliard korun), uvedl Torcello. Realizace projektu se ujme skupina soukromých společností, které mají za sebou už výstavbu například letiště v Hongkongu a některých objektů v arabské Dubaji.

Víra tvá tě uzdraví, říká jedno přísloví. Ono to ale skutečně tak je. Víra hraje velkou roli ve snaze pacientů zvítězit nad nemocí, dosvědčuje pozitivní účinky víry na zdraví vídeňský list Kurier. Poznatky shrnuje zpravodajka Radiožurnálu v Rakousku Marie Woodhamsová.

Woodhamsová: Spiritualita ovlivňuje významně boj pacienta s nemocí, tvrdí univerzitní profesor Christoph Gissinger, šéf vídeňské nemocnice Milosrdných bratří. Odvolává se na studii amerických vědců, kteří mají důkazy o tom, že ze 400 prohlédnutých pacientů se v 81 procentech potvrdila pozitivně souvislost s vírou a jejich zdravotním stavem. Podle jiné, finské studie, žijí věřící ženy o 12 let déle.

Věřící a spirituální lidé vidí možná svůj život ve vyšších souvislostech a dávají na sebe více pozor. Například půst, který dodržují je dobrý pro jejich organismus, dodává vídeňský expert. Jeho kolega, onkolog, univerzitní profesor Herbert Vacke je přesvědčen, že o co více jejich pacienti vyznávají spiritualitu a náboženství, o to méně podléhají strachu a depresi. Ale, jak na konec zdůrazňuje, pokud má člověk rakovinu, náboženství mu život neprodlouží.

Velikosti volejbalového míče dosahuje nově nalezený úlomek pocházející z asteroidu Morokweng. Ten před 145 miliony lety vyhloubil 160 kilometrů široký kráter na území dnešní Jihoafrické republiky. Dnes je ale prohlubeň po asteroidu (o průměru pět až deset kilometrů) zanesena pískem pouště Kalahari. Podle zpravodajského serveru BBC News jde o jedinečný nález, protože o tak velkých objektech se předpokládalo, že se zcela rozpustily nebo vypařily při srážce s naší planetou.

Mezinárodní vědecký tým v časopise Nature informoval, že objev umožní získat nové poznatky o kolizích planetek se Zemí. Vědci rozřezali kámen na menší kousky a s úžasem zjistili, že jde o meteorit, respektive dochovaný pozůstatek, který pamatuje ještě prehistorickou kolizi.

Chemické složení nalezených zbytků se poněkud liší od složení jiných meteoritů. Je radioaktivnější a obsahuje více uranu a sodíku, ale méně železa a niklu. Úlomky si nyní na vlastní oči mohou prohlédnout návštěvníci v Londýnského muzea přírodních věd.

autoři: zdt , maw , dst