Vedení Prahy připravuje plány na zavedení mýtného. Sníží se emise a zlepší ovzduší

3. září 2019 12:54

Praha se chystá na zavedení mýtného. Podle jejího vedení se tím sníží emise a zlepší ovzduší. V nejbližší době proto radní chtějí zadat zpracování studie, která určí podrobná pravidla.

Poplatek by se měl týkat jen starších vozidel s vyššími emisemi. Naopak třeba majitelé elektromobilů, které nezpůsobují žádné znečištění, by neplatili nic. Chystaná studie by pak měla ukázat například nejvíc znečištěná místa v Praze, kde by se mýto mohlo zavést, určit výši poplatku, popřípadě kolik za mýto zaplatí tranzitní řidiči a rezidenti, majitelé osobních aut nebo dodávek a aut nákladních. Výsledky chce mít náměstek primátora Petr Hlubuček ze Spojených sil pro Prahu během jednoho roku.

Jak to bude fungovat

Systém by mohl fungovat pomocí kamer. Ty jsou podle náměstka schopné v Praze najít každé auto a sledovat ho kudy a kam jede. Řidič by pak zaplatil za ujeté kilometry. Podle odhadů by to mohlo vyjít na desítky korun za den. Praha se chce ještě inspirovat dalšími evropskými městy. Podobný systém platí už třeba ve Stockholmu, Londýně nebo Miláně. Původně město zvažovalo taky zavedení nízkoemisních zón. Podle ředitele odboru životního prostředí Štěpána Kyjovského by to ale bylo represivní opatření, které má navíc téměř nulový efekt na zlepšení kvality ovzduší. „Ta nízkoemisní vlna skutečně vyžaduje nějakou záložní rezervní trasu. Je to pro některá vozidla úplné vyloučení, takže by se to mohlo jevit jako diskriminující. Zatímco u toho mýta se lze vlastně vykoupit z toho prohřešku a tou uzavřenou oblastí projet,“ řekl.  Podle Kyjovského by pak město vybrané peníze mohlo dál investovat do zlepšování kvality ovzduší.

Přípravy na zavedení mýtného podle odhadů zaberou tři až pět let, protože bude třeba změnit i legislativu, aby například vybrané peníze na území metropole zůstaly městu a nešly do státní kasy. Kvůli vytíženosti bude chtít Praha nejdřív zpoplatnit Jižní spojku, s ministerstvem dopravy chce navíc vyjednat výjimku a u vozidel nad 3,5 tuny začít vybírat peníze ještě s předstihem.

autoři: Kristýna Vašíčková , jp
Spustit audio