Ve Formuli 1 je opět na pořadu dne otázka bezpečnosti

7. říjen 2014

Příznivci automobilových závodů Formule 1 si v poslední době zvykli, že i z hrozivě vypadajících nehod odcházejí závodníci víceméně bez újmy.

„Čas od času se však v bezpečnostní síti objeví trhlina,“ píše agentura Reuters poté, co se v neděli na okruhu Suzuka velmi vážně zranil francouzský závodník Jules Bianchi.

„Jedni se ptají, proč organizátoři neodstartovali závod dříve, když z předpovědi věděli o blížícím se tajfunu. Jiní pochybují, zda se dlouhodobě udrží závodění s otevřeným kokpitem, při němž je hlava pilota zvlášť zranitelná,“ píše agentura. A zcela určitě je prý třeba přehodnotit používání vyprošťovacích jeřábů, do něhož Bianchi narazil.

„Jenomže problém bezpečnosti je hlubší a odpovědi na nastolené otázky nebudou snadné,“ varuje Reuters. Ačkoli ve Formuli 1 už 20 let nezahynul během závodu žádný pilot, nebezpečí nehody v důsledku nepředvídatelné souhry okolností je všudypřítomné.

Čtěte také

„Do této kategorie spadá Bianchiho nehoda, které předcházela fatální kombinace faktorů. Připomíná to spíše neštěstí v letovém provozu,“ říká bývalý šéf Mezinárodní automobilové federace Max Mosley.

Jeho organizace prosadila zvýšená bezpečnostní opatření v roce 1994, kdy se v jediném víkendu zabili Brazilec Ayrton Senna a Rakušan Roland Ratzenberger.

Francouzský závodník Formule 1 Jules Bianchi, který se v neděli velmi vážně zranil se na okruhu Suzuka

„Zavedli jsme nové helmy, zvýšili bezpečnost kokpitu i protipožární zabezpečení. Ale Bianchimu by to stejně nepomohlo, protože vletěl s vozem pod jeřáb,“ říká Mosley.

Právě využití vyprošťovacích zařízení v okamžiku, kdy jsou zbylé vozy na trati, znepokojuje většinu organizátorů Formule 1.

V zatáčce před místem havárie sice měly Bianchiho varovat žluté prapory, že je nebezpečí na trati a má zpomalit, či dokonce zastavit, otázkou však je, zda je v dešti viděl. Jeřáb právě zvedal vůz Adriana Sutila, který havaroval předtím, a Francouz do něj narazil v nejhorší možnou chvíli.

Čtěte také

Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, který loni utrpěl vážné zranění hlavy při lyžování, v roce 2003 jen těsně unikl obdobné srážce s jeřábem na brazilské Velké ceně. Schumacherovo ferrari dostalo smyk a málem do vozu narazilo – naštěstí jej těsně minulo a zbrzdila ho bariéra z pneumatik.

V Kanadě jeřáb loni usmrtil jednoho z pořadatelů, když se na konci závodů v Montrealu přemisťoval k havarovanému vozu Estebana Gutierreze.

„Jenomže nemáte na vybranou. Kdybyste jeřáb nenasadili, riskujete, že havarovaný vůz zůstane nebezpečně dlouho na trati, často v kritické pozici,“ řekl Reuters Mosley.

Havarované vozidlo podle něj vždy bude velkým ohrožením ostatních závodníků, a je jen logické, že se jej pořadatelé snaží odstranit co nejrychleji.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: rma
Spustit audio