Ve Formuli 1 je opět na pořadu dne otázka bezpečnosti
Příznivci automobilových závodů Formule 1 si v poslední době zvykli, že i z hrozivě vypadajících nehod odcházejí závodníci víceméně bez újmy.
„Čas od času se však v bezpečnostní síti objeví trhlina,“ píše agentura Reuters poté, co se v neděli na okruhu Suzuka velmi vážně zranil francouzský závodník Jules Bianchi.
„Jedni se ptají, proč organizátoři neodstartovali závod dříve, když z předpovědi věděli o blížícím se tajfunu. Jiní pochybují, zda se dlouhodobě udrží závodění s otevřeným kokpitem, při němž je hlava pilota zvlášť zranitelná,“ píše agentura. A zcela určitě je prý třeba přehodnotit používání vyprošťovacích jeřábů, do něhož Bianchi narazil.
„Jenomže problém bezpečnosti je hlubší a odpovědi na nastolené otázky nebudou snadné,“ varuje Reuters. Ačkoli ve Formuli 1 už 20 let nezahynul během závodu žádný pilot, nebezpečí nehody v důsledku nepředvídatelné souhry okolností je všudypřítomné.
„Do této kategorie spadá Bianchiho nehoda, které předcházela fatální kombinace faktorů. Připomíná to spíše neštěstí v letovém provozu,“ říká bývalý šéf Mezinárodní automobilové federace Max Mosley.
Jeho organizace prosadila zvýšená bezpečnostní opatření v roce 1994, kdy se v jediném víkendu zabili Brazilec Ayrton Senna a Rakušan Roland Ratzenberger.
„Zavedli jsme nové helmy, zvýšili bezpečnost kokpitu i protipožární zabezpečení. Ale Bianchimu by to stejně nepomohlo, protože vletěl s vozem pod jeřáb,“ říká Mosley.
Právě využití vyprošťovacích zařízení v okamžiku, kdy jsou zbylé vozy na trati, znepokojuje většinu organizátorů Formule 1.
V zatáčce před místem havárie sice měly Bianchiho varovat žluté prapory, že je nebezpečí na trati a má zpomalit, či dokonce zastavit, otázkou však je, zda je v dešti viděl. Jeřáb právě zvedal vůz Adriana Sutila, který havaroval předtím, a Francouz do něj narazil v nejhorší možnou chvíli.
Sedminásobný mistr světa Michael Schumacher, který loni utrpěl vážné zranění hlavy při lyžování, v roce 2003 jen těsně unikl obdobné srážce s jeřábem na brazilské Velké ceně. Schumacherovo ferrari dostalo smyk a málem do vozu narazilo – naštěstí jej těsně minulo a zbrzdila ho bariéra z pneumatik.
V Kanadě jeřáb loni usmrtil jednoho z pořadatelů, když se na konci závodů v Montrealu přemisťoval k havarovanému vozu Estebana Gutierreze.
„Jenomže nemáte na vybranou. Kdybyste jeřáb nenasadili, riskujete, že havarovaný vůz zůstane nebezpečně dlouho na trati, často v kritické pozici,“ řekl Reuters Mosley.
Havarované vozidlo podle něj vždy bude velkým ohrožením ostatních závodníků, a je jen logické, že se jej pořadatelé snaží odstranit co nejrychleji.
Zpracováno ze zahraničního tisku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.
Václav Žmolík, moderátor
3x Karel Klostermann
Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.