V Rusku pokračuje vyšetřování dvou nehod dopravních letadel

27. srpen 2004

Přestože mluvčí Federální bezpečnostní služby Sergej Ignatěnko den po nehodách tvrdil, že ohledání trosek obou letadel neopravňuje k závěru, že příčinou byly úmyslně vyvolané exploze, dnes musel tento poněkud ukvapený závěr změnit. Přinejmenším v jednom případě se totiž pátracím týmům podařilo najít stopy hexogenu, velmi brizantní výbušniny, jíž se užívá například k úplnění dělostřelecké, protiletecké a protitankové munice.

Podle agentury Reuter se k útoku již přihlásila neznámá extrémistická muslimská organizace, která se prezentovala jako tzv. brigáda Islámbulího. V jejím prohlášení se praví, že v každém letadle cestovalo pět příslušníků této skupiny a ti pak teroristické akty provedli. Samotnou existenci takovéto organizace však nelze prokázat, i když společenství s podobným názvem se již v minulosti k jednomu teroristickému útoku na letadlo údajně přiznalo.

Pravděpodobnější však v tomto případě bude čísi snaha chlubit se cizím peřím, která je při podobných událostech všude po světě velmi častá. Již zmiňovaný mluvčí ruské tajné policie rovněž uvedl, že během vyšetřování se podařilo sestavit seznam osob, které by se na případných atentátech mohly podílet. Agentura AFP dokonce uvedla, že na palubě TU-154 byla i jedna žena čečenské národnosti. Podle čečenského ministerstva vnitra se k ní zatím nikdo z příbuzných nepřihlásil, což je u Čečenců velmi neobvyklé. List Kommersant zase píše, že tato Čečenka seděla v zadní části letadla blízko motorů. Odborníci upozorňují, že je to místo velmi vhodné pro uložení výbušniny. Nejprůkaznějším znamením teroru je ale od počátku stále připomínaný varovný signál, který vyslalo letadlo, jež se zřítilo u Rostova a který první oficiální zprávy Federální bezpečnostní služby jaksi nebraly v potaz.

Nikdo ovšem v tuto chvíli nevylučuje ani technické závady na strojích, špatné palivo či nedodržení platných tankovacích předpisů. To všechno si běžný Rus na základě každodenních zkušeností umí velmi dobře představit. Skupina novinářů, kteří v úterý večer z letiště Domodědovo odlétali do Kemerova, si povšimla několika požárních aut, jež likvidovala obrovskou louži leteckého kerosinu přímo na letištní ploše. Představitelé letiště podobný incident paličatě popírají. A pak - otázkou také je, jak by podobná louže mohla způsobit katastrofu dvou letadel vzdálených stovky kilometrů.

Nejméně pravděpodobnou, ale v atmosféře současného světa bojujícího s organizovaným terorismem plně představitelnou variantou je vědomé sestřelení obou letadel poté, co z nich zazněly signály o únosu. Rusko má jako řada dalších zemí včetně ČR po 11. září 2001 samozřejmě podobný scénář propracovaný a připravený. Zatím se ale prokázal jen jeden signál o únosu a k tragédii došlo pouhých pár minut po něm. Je tedy málo pravděpodobné, že by v obrovitém Rusku někdo tak rychle dokázal zorganizovat úspěšný raketový útok ze země či ze vzduchu. Pro tuto fantastickou verzi nakonec nemluví ani záznamy lokátorů. Prakticky všechna ruská média hodně spekulují o tom, co má znamenat váhaní a licitování úřadů, které viditelně vědí víc, než jsou ochotny připustit. Jasným signálem toho, že v úterý pozdě večer došlo k teroristickým útokům na ruská dopravní letadla, je i rychlý návrat Vladimira Putina z černomořské dovolené. Obecně se soudí, že snaha státních orgánů zamlžit skutečné příčiny obou katastrof je dána potřebou nejitřit situaci v zemi těsně před nedělními čečenskými prezidentskými volbami. Není proto vyloučeno, že počátkem příštího týdne se dovíme podstatně víc.

autor: ldo
Spustit audio