V letadle je i po úterní katastrofě bezpečněji než doma

26. březen 2015

Úterní letecké neštěstí na jihu Francie je stále obestřeno řadou nejasností. Spekuluje se zejména o náhlé dekompresi a následné ztrátě vědomí obou pilotů, jelikož letoun v kritickém období nijak neměnil směr, prudce klesal, ale piloti nouzový signál nevyslali.

List New York Times s odvoláním na analýzu záznamů z černé skříňky přišel se zprávou, že jeden z pilotů před pádem stroje opustil kabinu a už se nemohl dostat zpět, neboť mu nikdo zevnitř neotevřel .

Server stanice Deutche Welle oslovil britského novináře Johna Waltona, specialistu na problematiku aviatiky, který nejprve odpovídal na otázku o možných příčinách leteckého neštěstí.

„Pátrání je velmi intenzivní a podílejí se na něm všichni, kdo jsou k tomu vyškolení a oprávnění. Předvídat jakékoli příčiny a důvody, by ovšem bylo nezodpovědné. Nechci se pouštět do divokých spekulací,“ říká novinář.

Změnil se po poslední letecké tragédii názor na relativně vysokou spolehlivost cestování letadlem?

Čtěte také

„Létat je bezpečnější než zůstat doma, kde lze registrovat výrazně vyšší počet nehod než ve vzduchu. Lidská mysl však funguje jinak, a s létáním jsou stále spojeny obavy a strach. A nic na tom nezmění ujišťování odborníků, že letecký průmysl je a bude bezpečný.“

Nynější nehoda podle Waltona vyústí v další bezpečnostní opatření, která se budou postupně zavádět.

Záchranáři u místa tragédie v Seyne-les-Alpes

A jak může nynější tragédie ovlivnit cestovní ruch? Společnost Germanwings se zaměřuje spíše na kratší vzdálenosti v rámci Evropy, a lidé tudíž mají pro své cesty a výlety alternativy.

Walton pochybuje, že by se něco podstatného změnilo. Germanwings a jejich vlastník Lufthansa zůstanou podle jeho názoru stále velmi důvěryhodnými a spolehlivými operátory.

Samozřejmě že se najdou lidé, kteří si společnost spojí s nynější tragédií.

„Negativní pověst může hrát určitou roli, ale jen krátkodobě. Všechny pochyby vyvanou, až budou prozkoumány trosky stroje a všechny pozůstatky havárie a dozvíme se, co se nad alpskými velikány a v horských propastech stalo,“ říká v rozhovoru pro Deutsche Welle novinář John Walton.

Čtěte také

Letecké neštěstí na jihu Francie by ovšem už teď mohlo zkomplikovat úvahy o dalším směřování leteckého koncernu Lufthansa.

Vedení i zaměstnance čekají tvrdé střety, píše agentura DPA.

Airbus A320 patří mezi nejprodávanější modely civilních letadel na světě. Létají jich skoro 4000

Odboráři sice ujišťují, že teď neuvažují o další vlně stávek, ve skutečnosti se ale koncern po nejhorším leteckém neštěstí ve svých dějinách musí vypořádat s kruciálními otázkami, které se dotýkají i hlubší podstaty sporů mezi zástupci zaměstnanců a vedením firmy.

„Naše cesta kupředu“ – tak se nazývá program šéfa Lufthansy Carstena Spohra, který je ve funkci zhruba rok.

Plán předpokládá vedle případného zeštíhlení mateřské Lufthansy především rozšíření nízkonákladové nabídky nové divize Eurowings, jejíž součástí se má stát společnost Germanwings.

Takovému vývoji se odbory pilotů vehementně brání. Ke strategii Eurowings patří levnější palubní personál i omezení služeb na zemi, počínaje odbavením a konče čekáním na let – osvětluje DPA.

Zpracováno ze zahraničního tisku.

autor: smi
Spustit audio