V Hongkongu se vozili lanovkou o tři roky dřív než v Praze

24. září 2010

Na hlavním ostrově Hongkongu se hned od mořské hladiny zvedají hory tak prudce, že si zde již před více než stoletím angličtí kolonisté postavili lanovku. Na 1,4 km dlouhé trase překonává během 7 minut převýšení 368 metrů při sklonu od 4 do 27 stupňů, z čehož vám vstávají vlasy hrůzou na hlavě i v jednadvacátém století.

Před rokem 1880 se do vysokých kopců nad Hongkongem nechávali majetní lenoši vynášet v bambusových nosítkách. Ti nejbohatší měli dokonce vlastní, zdobená nosítka, která nosili livrejovaní sluhové, zaměstnaní na stálý poměr. Ostatní používali kryté bambusové křeslo, které nesli vepředu a vzadu nosiči.

V roce 1881 požádal podnikavý obchodník Skot Alexander Findlay Smith guvernéra, aby směl mezi Garden Road a Victoria Gap postavit tramvajovou linku. Postavil si totiž nad Hongkongem hotel, do kterého se hostům nechtělo šplhat. Přitom v blízkosti přístavu už tehdy začínalo být těsno a v horkém a vlhkém prostředí byl únik do kopců příjemným osvěžením. Problém byl ovšem v tom, že se tam jen málokdo vyškrábal. Neúnavný Findlay Smith dostal svolení ke stavbě až po čtyřech letech, zatímco stavba samotná pak trvala pouhé tři roky. V květnu 1888 mohl tedy guvernér William Des Voeux slavnostně zahájit první jízdu lanovky na parní pohon, jejíž první dvě místa měl pro sebe navždy vyhrazena. Bylo to celé tři roky před zprovozněním prvních dvou lanovek v Praze, na Petřín a na Letnou, a pouhých devět let po postavení první pozemní lanovky na světě, spojující od roku 1879 francouzské Ouchy s nádražím v Lausanne.

Sklon lanové dráhy

Již během prvního roku provozu přepravila hongkongská lanovka na 150 000 pasažérů. Až do roku 1926 byly v lanovce tři třídy, první vyhrazená pro městské zastupitele a rezidenty v luxusní čtvrti, druhá pro vojáky a policisty a třetí pro služebnictvo, pracující nahoře. Za jízdu první třídou jste také v roce 1888 zaplatili 30 centů, tedy třikrát více než sluha. V roce 1926 přešel pohon z páry na elektřinu a získal tím na síle: lanovka mohla převážet až 52 cestujících. Po válce došlo k další modernizaci a počet cestujících se zvýšil na 62 v roce 1948, na 72 o jedenáct let později a stávajících 120 v roce 1989. Dnes lanovka přepraví až šest milionů pasažérů ročně a patří k jedněm z největších atrakcí Hongkongu.

Pohled shora na Hongkong

Ostatně Hongkong je přímo rájem historických prostředků hromadné dopravy: najdete tu kromě historické lanovky i staré plechové tramvaje a dnes i výjimečné dvoupatrové autobusy. Na rozdíl od bývalého koloniálního správního centra Londýna, kde tramvaje nemají a ikonické červené autobusy právě ruší, je ovšem svezení hongkongskou dopravou skvělým zážitkem za zlomek ceny - lístek na tramvaj stojí asi šest korun, tedy alespoň o polovinu méně než u nás.

Odkaz: Oficiální webové stránky lanové dráhy

autor: Denisa Kollmannová
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

Václav Žmolík, moderátor

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Koupit

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.