V Brazílii se před šampionátem ve fotbale plýtvá časem
Od chvíle, kdy přistanete v Brazílii, začne ztráta času. Těmito slovy je uveden článek o brazilském Sao Paulu na stránkách britského týdeníku Economist.
Pronesl je jistý Američan jménem Blake Watkins, který má v Sao Paulu restauraci. A jeho slova nebyla nikdy pravdivější, než právě nyní, před světovým šampionátem ve fotbale, který začíná zítra.
Korespondent týdeníku Economist přiletěl z New Yorku a ve chvíli, kdy se jeho noha dotkla brazilské půdy, začalo plýtvání časem. Čtvrt hodiny čekal, než se dostane k odbavení, a pak už to šlo jenom k horšímu.
Čekání na taxík zabralo dvě a půl hodiny, probíhalo v nekonečné frontě. Přitom z letiště odjížděly prázdné taxíky. Důvod? Jedna firma má monopol na odvoz pasažérů z letiště, takže ostatní to mají zakázané a zákazníky mohou pouze přivážet.
Jeden by si myslel, že si zkrátí čekání nějakou alternativou k taxíku. Zkusíte hledat autobus, ale žádný tam není. Tak hledáte vlak a je to stejné. Dokončeno bylo pouze pět ze slibovaných 35 dopravních projektů ke Světovému poháru v celé zemi.
Zprávy z Rio de Janeira, dalšího dopravního uzlu, svědčí o tom, že situace tam není o nic lepší. Sao Paulo se ale ještě zhoršilo díky stávce pracovníků metra, kteří chtěli zvýšení platů.
Ovlivnila přímo život milionů obyvatel města. Zaplněné ulice byly dvojnásobně plné. Cesta, která trvá běžně 30 minut, se prodloužila až pětinásobně. Stávka byla sice zažehnána, ale může vypuknout znovu. Například před zahajovacím zápasem Brazílie proti Chorvatsku.
Není proto divu, že obyvatelstvo je poněkud rozmrzelé. Průzkum americké společnosti Pew Research Center ukázal, že 72% jich není spokojeno s tím, co se v zemi děje.
Přitom před rokem vyjadřovalo nespokojenost pouze 55% dotázaných. Podobné je to s podporou Světového poháru. Nyní ji vyjadřuje pouze 48% dotázaných, což kontrastuje s necelými 80 procenty v době, kdy se rozhodlo, že šampionát bude uspořádán v jejich zemi. Očekávalo se, že v den zahájení celosvětové slávy bude Brazílie zářit národními barvami, zlatou, zelenou a modrou. Teď je ale sotva uvidíte.
Firmy se spíše vyhýbají zmínkám o Světovém poháru ve svých reklamách. Plakáty podél silnic je obsahují jen zřídka, ostatně v samotném Sao Paulu a dalších městech jsou takové reklamní poutače zakázané.
Víc nevidíte ani v televizních reklamách. Vypadá to tak, že firmy se snaží reklamně využít Světový pohár spíš ve Spojených státech, než v Brazílii, která zbožňuje fotbal. Ale možná se všechno změní, až šampionát začne.
Národnímu týmu se předpovídá úspěch, a ten může vrátit zpátky dobrou náladu, kterou jsou Brazilci proslavení. Různé průzkumy tvrdí, že tamní obyvatelé patří mezi nejšťastnější na světě.
Takže po vší té záplavě turistů, stávkách a protestech se všechno možná vrátí. A mimochodem, poznamenává na závěr korespondent týdeníku Economist, cestou z letiště se doprava zklidnila a spatřil jsem dokonce pár brazilských vlaječek.
Zpracováno ze zahraničního tisku.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.
Václav Žmolík, moderátor
Tajuplný ostrov
Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.