Už si na nic nehrajeme, říká podnikatel roku Fabičovic

Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy František Fabičovic a Radka Prokopová, podnikatelé roku 2019

Jeho podnikatelský příběh se dá popsat jako selfmademan. Začínal v 90. letech s prodejem v garáži a dnes vlastní (a řídí) největšího výrobce sanitární techniky ve střední a východní Evropě Alcaplast.

František Fabičovic a Radka Prokopová jsou podnikateli roku za ročník 2019. „Dalo nám to hodně a cítíme to jako závazek nezklamat ty, kteří nám titul udělili - tedy kolegy byznysmeny,“ popisuje.

Titul pro ně znamenal i účast na celosvětovém finále v Monaku. „Tam bylo zajímavé už jen to, že se všichni chovali bezprostředně a nikdo si na nic nehrál. A to přesto, že třeba byli na vyšší úrovni, než jsme my. Ale podobně se proměnilo podnikání i u nás. V byznyse se už mluví normálně otevřeně a doba euforie, kdy podnikal každý i takoví ti podvodníčci je pryč. Dnes se dá říci, že co se domluví, tak to se splní.“

Krize nekrize

Pro Alcaplast se stala zlomovým období krize z roku 2009. Konkurence se potácela v problémech, ale Alcaplast rostl, především díky své vlastní výrobě.

„Tehdy jsme rostli o 15−20 %, takže se nás krize nijak zvlášť nedotkla. Dnes už takovým tempem nerosteme, protože už máme velkou základnu.“

Alcaplast aktuálně nabízí téměř 600 sanitárních produktů, a to od splachovacích systémů po žlaby či jiné armatury. Jako první také přišli na trh se splachováním s různými objemy vody a za své výrobky získali i různá ocenění včetně prestižní ceny Red Dot Design Award.

„V Evropě jsme na čtvrtém pátém místě a šlapeme na paty těm nejlepším firmám na trhu,“ pochvaluje si Fabičovic s tím, že obrat očekávají kolem 1,7 miliardy korun (to se zhruba 20% ziskem).

Alcaplast se nebojí ani ochlazení ekonomiky, které k nám přišlo. „Máme široké portfolio a máme trhy rozložené rovnoměrně, takže fakticky nemáme žádné výjimečné regiony. Navíc, stejně jako před deseti lety, je výhodou celý byznysový řetěz, od výroby až po prodej.“

Ochlazení tak spíš vítají, protože se i oni potýkali s nedostatkem pracovní síly. „Neměli jsme lidi nejen na úrovni dělníků, ale i středního a vyššího managementu. To se teď mění a my si už můžeme vybírat. Je vidět, že automotive oslabuje a Němci si stahují výrobu k sobě, aby u nich ta krize nebyla tak silná. U nás je to poznat tak, že se začíná propouštět.“

Víno a les

Prokopová a Fabičovic, vedle společnosti Alcaplast, která sídlí v Břeclavi, vytvořili na jižní Moravě také krajinářský projekt Obora Obelisk a otevřeli stejnojmenné vinařství.

„To území ztratilo za komunistů pána a celé bylo vysušené. Takže jsem tam vybudoval mokřady a investoval stovky milionů,“ říká Fabičovic.

„Když jsem to kupoval, tak mi nikdo nevěřil. Podařilo se mi dokázat, že když se o přírodu staráme, tak se dokáže vrátit do stavu, kdy tam třeba není sucho. Stačí se inspirovat tím, co vymysleli naši předci a jen na ně navázat.“

Ve stejnojmenné vinařství obhospodařují 36 hektarů vinic a ročně vyrobí kolem 100 tisíc litrů vína. Do budoucna přitom plánují dostat se na dvojnásobnou produkci. „ Už můj děda za první republiky vinařil. Je to na území, kde stála rota hraniční stráže. Tu jsem zboural a vybudoval vinařství,“ dodává.

Víc si poslechněte v audiozáznamu pořadu Petra Šimůnka.

Spustit audio
autoři: Petr Šimůnek , Václav Pešička | zdroj: Český rozhlas

Odebírat podcast

Související