Úspěšný start lodi Crew Dragon je milník, který změní kosmonautiku, věří Dušan Majer

7. červen 2020
Podcasty, rozhovory, příběhy Další podcasty, rozhovory a příběhy Pohled do kokpitu Crew Dragon krátce po zakotvení u Mezinárodní vesmírné stanice

Amerika se vrátila do vesmíru. Tak popisují světová média úspěšný start lodi Crew Dragon s lidskou posádkou. Jde o první úspěšný start Američanů z americké půdy pomocí americké lodě od roku 2011.

„Neskutečně významnou roli, hraje to, že je to první kosmická loď schopná vozit lidskou posádku, kterou postavila soukromá firma SpaceX, což do budoucna může změnit spoustu věcí,“ říká v Leonardu Plus popularizátor kosmonautiky Dušan Majer ze serveru Kosmonautix.cz.

Hlavním úkolem této mise je otestovat všechny palubní systémy a prověřit, že opravdu fungují v podmínkách kosmického letu. „I když už předtím probíhaly tisíce hodin zkoušek všech systémů v pozemních podmínkách a loni v březnu proběhla i nepilotovaná mise lodi Crew Dragon.“

„Tato mise je tedy zakončením několikaletého procesu, kdy je opravdu už jen třeba prověřit, že systémy fungují s lidskou posádkou.“

V kabině Crew Dragonu může letět teoreticky až 7 lidí, ale pro lety na ISS se počítá se čtyřčlennými posádkami. Kabina je vybavena tepelným štítem, aby neshořela při návratu do zemské atmosféry.
Dušan Majer

Samotná loď má sloužit k dopravě astronautů na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). „Loď se skládá ze dvou částí: přetlakové kabiny pro posádku a nepřetlakového nákladového prostoru.“

„Ten je také přezdívaný jako trunk a nese například radiátory pro odvod tepla nebo fotovoltaické panely generující energii pro potřeby plavidla.“

„Mezi vnitřní vybavení patří také systémy podpory života, ovládací panely, křesla a také toaleta,“ dodává expert.

Pro kosmonautiku jako takovou je pilotovaný testovací let lodi Crew Dragon mimořádným milníkem, všechny konkurenční soukromé či státní společnosti si to uvědomují a minimálně v oficiálních prohlášeních firmě SpaceX tento úspěch přejí.
Dušan Majer

Konkurenční projekt Starliner od firny Boeing selhal při loňském prosincovém nepilotovaném testovacím letu.

„Kosmická loď se měla spojit s ISS, zůstat několik dní a vrátit se zpět na Zem. Starliner se ale k ISS vůbec nedostal. Dosáhl sice oběžné dráhy, ale nestihl zážeh, který měl jeho dráhu upravit, aby zamířil k ISS... Proto se musel vrátit zpátky.“

Ukázalo se až později, že Boeing významně podcenil testování, což nakonec otevřelo dveře SpaceX, respektive jeho pilotované testovací misi.

Rusové přišli o desetiletý monopol

Proč ale zrovna SpaceX obstála v konkurenci zavedených firem jako Boeing nebo Lockheed a dostala významný kontrakt od společnosti NASA? „Představili důvěryhodný projekt, který stál na reálných základech,“ soudí Majer.

„SpaceX sice jen zatím zkoušela lety na oběžnou dráhu, ale měla ve svém týmu zkušené odborníky, nastavila reálné termíny a chtěla za to odpovídající nepřestřelené sumy. Díky tomu postupně NASA vybrala dvě soukromé firmy, které měly zásobovat ISS loděmi: Dragon a Cygnus.“

Čtěte také

Částky, které dosud tekly do Ruska za křesla v lodích Sojuz, která vynášela astronauty k ISS, nebyly malé. „Ale v celkové balíku tvořily jen menšinu rozpočtu Ruské kosmické agentury.“

„Ale jde o ránu symbolickou, že Rusové přišli o monopol, kdy jako jediní dokázali vozit astronauty na ISS. Pro kosmonautiku jako takovou je to dobře, protože jakýkoliv monopol není dobrý.

Z pohledu Ruska to bude prý velmi zajímavé období. „Budou muset přepnout na úplně jiný režim. Připadá v úvahu možnost, že by Američané létali v ruských Sojuzech a Rusové v amerických soukromých lodích a agentury by si mezi sebou neplatily.“

„Každopádně zlaté období ruské pilotované kosmonautiky v posledních deseti letech, kdy vynášeli astronauty z Evropy, Japonska, USA a dalších zemí, dostávali desítky milionů dolarů za každé obsazené sedadlo, je s nejvyšší pravděpodobností definitivně u konce,“ předpovídá Dušan Majer.

autoři: Ondřej Novák , Ondřej Čihák | zdroj: Český rozhlas
Spustit audio

Související