Úskalí nežádoucí konzumace alkoholu mladistvými

6. únor 2007
Vaše téma

Dnes jsme se v našem pořadu zaměřili na úskalí nežádoucí konzumace alkoholu mladistvými, mimo jiné jsme se dozvěděli, že kontrola prodeje není právě valná.

Třeba u Vietnamců určitě jako ne, tam si to vezmu prostě v pohodě, tam to vůbec nekontrolujou, málokdy, no.

Když nás jde víc, tak prostě myslím si, že od pohledu poznají, že je tam někdo starší a pak už to nezkoumají v tý skupině. Nalejou všem.

osoba:
Občas jo, ale většinou jim je to jedno.

osoba:
Mně se ještě nikdy nestalo, že by po mně chtěli vidět občanku, jenom jsem prostě, jestli mi je osmnáct, tak řeknu, že jo, a v pohodě prodají, úplně bez problémů.

osoba:
Když jdeme někam jako parta, jde nás víc, jdeme třeba i se staršíma kamarádama, tak nám nalejou vždycky. Nesetkala jsem se s tím, aby nám řekli, že alkohol ne, až od osmnácti nebo občanský průkaz.

Vladimír KROC, moderátor:
S tím souvisí i konstatování mluvčí České obchodní inspekce Miloslavy Fléglové, která si stěžuje nejen na příliš liberální vztah k alkoholu u nás, ale také na malé pravomoce svého úřadu při kontrole prodeje. Konkrétně k malé možnosti kontroly říká:

Miloslava FLÉGLOVÁ, mluvčí České obchodní inspekce:
Samozřejmě, že problém to je, a proto jsou zjištění České obchodní inspekce v této oblasti téměř nulová.

Vladimír KROC, moderátor:
Také předseda zdravotního výboru sněmovny David Rath se připojuje se svými výtkami vůči současnému stavu, i když není pro to, abychom v Česku zaváděli nějaký prohibiční model po vzoru Skandinávie.

David RATH, předseda zdravotního výboru Poslanecké sněmovny:
Tak já myslím, že je to jedno, jestli uděláme specielní místnost na prodej alkoholu, nebo je v regále a pak ten člověk jde za pokladnu. Nikde jsem se nesetkal s tím, že by takováto věc nějakým způsobem snížila konzumaci toho alkoholu.

Vladimír KROC, moderátor:
Potěšitelná by snad mohla být iniciativa českých pivovarů, která vznikla v roce 2003 a v dnešním Vašem tématu ji představil Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven.

Jan VESELÝ, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven:
Týká se dvou věcí, etický kodex jakékoliv reklamy zaměřené na mladistvé, skupiny, o nichž je známo, že alkohol nekonzumují, například muslimy a podobně v reklamách, umisťování jakýchkoliv reklam v blízkosti škol, v těch reklamách nesmí se tam nikdy objevovat děti. Druhá věc je, společenské nebezpečí vzniká tím, že ho konzumuje nerozumě, že ho zneužívá. Devadesát šest procent populace žádné problémy s alkoholem u nás nemá.

Vladimír KROC, moderátor:
Tolik Jan Veselý. Dnešní Vaše téma připravil David Šťáhlavský.

Autorizovaným dodavatelem doslovných elektronických přepisů pořadů Českého rozhlasu je NEWTON I.T., s.r.o. Texty neprocházejí korekturou.

autor: dst
Spustit audio

Více z pořadu