Úřady odeberou dítě jen v jeho nejlepším zájmu. I když nikdo neví, co to přesně znamená
Proč zahraniční úřady odebírají českým rodinám více dětí než dřív? Problémy řeší rodiče hlavně ve skandinávských zemích a Velké Británii.
Například Eva Michaláková vídá své dva syny jen dvakrát do roka. Po tom, co norští úředníci obvinili rodinu ze sexuálního zneužívání, chlapci skončili každý zvlášť v pěstounské péči.
I když úřady zneužívání neprokázaly, přesto děti k matce nesmějí. Společná setkání probíhají pod dohledem úředníků a za velmi přísných podmínek. Matka teď čeká na vyjádření Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku.
Český úřad pro mezinárodně právní ochranu dětí usiluje o to, aby na britských ostrovech byl zvláštní sociální pracovník, který rodinám pomůže.
Tématem se minulý týden zabývali experti na mezinárodní konferenci v Praze. Shodli se, že by všechny unijní státy měly postupovat tak, aby to bylo v nejlepším zájmu dětí.
Jako hlavní důvody pro odebrání dětí z rodiny úřady deklarují zneužívání nebo závislost na drogách, alkoholu nebo zanechání dětí bez rodičovské péče, vysvětlil v Ranním Plusu ředitel Ústavu pro mezinárodně-právní ochranu dětí Zdeněk Kapitán.
"Cílem je postupovat v nelepším zájmu dítěte. Jasná a konkrétní definice toho, co je nejlepším zájmem dítěte, ale neexistuje," dodal.
Podle Kapitána by existence kvalitního preventivního systému práce s rodinou snížila nutnost odebírat děti z rodin na minimum. "Existují případy, které nejsou standardní, a současná pochybení úřadů dokládají, že situace nebyla normální.“
„Určitě je potřeba na takové případy upozorňovat a bojovat proti nim, aby byl celý systém efektivnější a přátelštější k rodině. I já sám mám mnohdy pochybnosti, že takový je,“ svěřil se ředitel Ústavu pro mezinárodně-právní ochranu dětí.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?
Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka


Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama
Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.