Universum: Učte se mimo školu. Zážitková pedagogika jako cesta k osobnímu rozvoji

5. duben 2016

„Zážitková pedagogika je koncept, který říká, že ne vše, co je důležité pro život, se člověk naučí jen ve škole, ale i mimo školu,“ popisuje metodu neformálního vzdělávání zaměřenou na prožívání nevšedního Tomáš Vokáč z nadace Mezinárodní cena vévody z Edinburghu. „Co si prožiju, to si dobře pamatuju a potom to můžu použít pro život a v profesní kariéře,“ dodává.

„Když se vás zeptám, co jste probíral na přednáškách před týdnem, tak to asi nebudete vědět, ale budete si pamatovat, jestli jste pracoval s kolegy na nějakém projektu, jestli jste jeli na nějakou expedici a co jste zažíval s pedagogy a studenty.“

Mezinárodní cena vévody z Edinburghu působí ve 140 zemích světa a rozvíjí mladé lidi ve věku 14 až 24 let ve čtyřech oblastech. Dobrovolnictví, sport, rozvoj talentu a skrze plánování a následné uskutečnění dobrodružné výpravy. Účastníci si zvolí kategorii obtížnosti (bronzovou, stříbrnou nebo zlatou) a pomocí metod koučingu a pod dohledem mentora si stanoví vlastní cíle v jednotlivých kategoriích. Průběžně se věnují aktivitám v každé z oblastí, a pokud svých cílů dosáhnou, získají mezinárodně uznávaný certifikát.

Čtěte také

Koncept zážitkové pedagogiky (také prožitková terapie) propagoval německý pedagog Kurt Hahn. Po svém útěku z válečného Německa a po seznámení se se způsobem výuky na ostrovech přesvědčil vévodu z Edinburghu k implementaci svých metod. „Snažíme se navádět toho mladého člověka, aby zjistil, že je důležité si stanovit nějaké cíle, aby zjistil, že je důležité se někam posunout a potom pravidelností, vytrvalostí a pílí k tomu dospěl,“ doplňuje Tomáš Vokáč popis používaných metod.

„Hodně se teď debatuje, jestli škola připravuje mladé lidi do života a na jejich budoucí kariéru. Zaměstnanci, podle výzkumu IBM, chtějí, aby byli týmoví hráči, samostatní, flexibilní a aby se dovedli samostatně rozhodnout. To jsou dovednosti, které by měla škola posilovat u studentů. Měla by trochu opustit zažitý tradiční styl memorování a propojit to, udělat takovou kombinaci, více se soustředit na tyto klíčové dovednosti,“ říká Tomáš Vokáč.

autor: nol
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...

Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka

hurvinek.jpg

3 x Hurvínkovy příhody

Koupit

„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka